Mainos

WWF: Risteilijät laskevat yhä jätevesiä Itämereen

WWF:n vetoomus alusjätevesien jättämisestä satamiin on hylätty useimmissa risteilyvarustamoissa. Valtaosa Itämerellä vierailevista kansainvälisistä risteilijöistä jatkaa vetoomuksesta huolimatta jätevesiensä pumppaamista mereen. Vetoomus lähetettiin kaikille kansainvälisille risteilyvarustamoille, jotka vierailevat Itämeren alueella.

Lauttavarustamot mukana

WWF vetosi viime vuonna Itämerellä kulkeviin lautta- ja risteilyvarustamoihin, jotta ne sitoutuisivat vapaaehtoisesti jättämään jätevetensä satamiin. Tähän mennessä suurimmat lauttavarustamot ovat vastanneet vetoomukseen positiivisesti, mutta vain kolme Itämerellä vierailevaa kansainvälistä risteilyvarustamoa on allekirjoittanut vetoomuksen. Kansainvälisten varustamojen katto-organisaatio CLIA on ilmoittanut, että CLIA:n varustamot pitävät ennenaikaisena WWF:n vetoomuksen allekirjoittamista, koska vielä ei olla täysin tietoisia ravinnekuormituksen lähteistä ja jätevesien vastaanottokapasiteetista satamissa.

o

WWF:n mukaan alusjätevesien asianmukainen käsittely ja Itämeren saastuttamisen lopettaminen ovat jokaisen Itämerellä seilaavan aluksen vastuulla.

- Kansainväliset varustamot esittävät, että satamien jätevesien vastaanottokapasiteetissa on suuria puutteita. Usein ainoaksi mahdollisuudeksi jää tilata satamaan säiliöautoja, joihin jätevedet pumpataan. Tiedämme, että satamien jätevesijärjestelmissä on vielä paljon parannettavaa, mutta se ei ole syy päästää jätevesiä mereen. WWF on tarjoutunut työskentelemään yhdessä varustamojen kanssa ja vaatimaan parempia järjestelmiä, sanoo Anita Mäkinen, WWF Suomen meriohjelman päällikkö, joka on koordinoinut WWF:n alusjätevesiprojektia.

- Isoilla risteilyaluksilla on omat jätevedenpuhdistuslaitoksensa, joissa noudatetaan useimmiten

Alaskassa voimassa olevia säädöksiä. Ne sääntelevät ainoastaan bakteerien ja orgaanisen aineen pitoisuuksia mereen pumpattavissa jätevesissä – ravinteista ei mainita mitään. Kansainvälisille risteilijöille näyttää olevan erityisen vaikea ymmärtää, että tämä ei kuitenkaan riitä Itämerellä, missä rehevöityminen on vakava ongelma", Mäkinen sanoo.

Helsingissä ruuhkainen risteilijäkesä

Helsingin kahdessa risteilijäsatamassa, Hernesaaressa ja Katajanokalla, on molemmissa kaksi laituripaikkaa, joissa risteilijät voivat purkaa jätevetensä maihin. Helsinkiin odotetaan noin 270 risteilijää tänä kesänä. Helsingin satamalla on yhdessä Helsingin Veden kanssa kampanja, jossa risteilijöitä kannustetaan jättämään jätevetensä satamaan ilman erillistä maksua.

Mäkinen muistuttaa, että risteilijöiden ravinteet puretaan ulappa-alueilla ja ne ovat sellaisessa muodossa, että levät voivat käyttää niitä suoraan.

- Se tapahtuu kaikkein kovimpana kasvukautena eli kesäaikaan. Asialle voitaisiin kuitenkin pienin kustannuksin tehdä jotain. Joko parantaa alusten omaa jätteenpuhdistusta tai jätevedet voisi jättää satamiin, mäkinen sanoo.

Mustaa ja harmaata jätevettä

Risteilijä, jossa on n. 1100 miehistön jäsentä ja yli 3000 matkustajaa, tuottaa yhteensä noin 1000 m3 harmaata ja mustaa jätevettä vuorokaudessa. Mustat jätevedet ovat peräisin wc:stä ja harmaa vesi suihkuista, pyykinpesusta yms. Tämän kokoinen alus kykenee varastoimaan jätevetensä noin 4 vuorokauden ajan.

Kansainvälisen sopimuksen mukaan alukset voivat pumpata wc:stä peräisin olevat "mustat" jätevetensä mereen 12 meripeninkulman päähän rannikosta ja harmaat jätevetensä 3 meripeninkulman päähän rannikosta.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.