Mainos

Yhdellä kuljettajalla jopa 269 parkkisakkoa – Virkamies: Rangaistusta liian helppo vältellä

Pysäköinninvalvonta joutuu asioimaan samojen asiakkaiden kanssa yhä uudestaan. Tampereella eräälle autoilijalle on määrätty 269 pysäköintivirhemaksua.

Tampereen virhemaksukuningas hallitsee lain porsaanreiät.

– Auto vain vaihtuu niin, ettei sitä päästä ottamaan talteen. Kyllähän tämä turhauttaa, katupäällikkö Marjo Hallinen Tampereen katutilavalvonnasta huokaa.

Jos samalle ajoneuvolle kertyy viisi maksamatonta, lainvoimaista pysäköintivirhemaksua, voidaan auto hinata talteen. Auton saa takaisin, kun kaikki pysäköintivirhemaksut ja siirtokustannukset on maksettu. Siirtämiseksi auto pitää löytää väärin pysäköitynä. Siirtämisen sijaan on mahdollista käyttää rengaslukkoa.

Tampereella on muutamia kymmeniä autoilijoita, joilla on yli 50 pysäköintivirhemaksua samalla ajoneuvolla. Helsingissä eräs kuljettaja taas on saanut ja maksanut 51 virhemaksua vuonna 2014. Hallinen kuvailee parinkin kymmenen virhemaksun tilia yleiseksi.

– Niitä sitten kentällä katsotaan, jos löytyvät väärin pysäköityinä, niin otetaan talteen, Hallinen kertoo.

Lainsäädännön muuttaminen

Lain mukainen pysäköintivirhemaksu on virheestä riippumatta 20 euroa. Korkeammasta pysäköintivirhemaksusta voidaan säätää, jos liikenteelliset syyt sitä vaativat.

Pysäköintivirhemaksun enimmäismäärä on 60 euroa, paitsi jos kunnan eri osissa peritään erisuuruisia maksuja, jolloin enimmäismaksu on 80 euroa.

Hallisen mukaan pysäköintiin voi vaikuttaa monin keinoin. Liikennesuunnitteluratkaisuilla pysäköintiä voidaan siirtää esimerkiksi parkkitaloihin katujen sijasta. Myös virhemaksun suuruus ohjaa käytöstä.

– Laki pysäköinninvalvonnasta rajoittaa pysäköintivirhemaksun suuruutta, sillä rangaistusten suuruus anotaan ministeriöltä. Esimerkiksi me emme saa antaa 80 euron maksimirangaistusta keskusta-alueella. Pysäköintivirhemaksun pitäisi olla sen suuruinen, että riskiä sen saamisesta ei kannattaisi ottaa.

Myös ajoneuvojen talteenottoa pitäisi helpottaa. Hallisen mielestä yli viidellä virhemaksulla varustettu auto pitäisi voida siirtää talteen, vaikkei sitä löydettäisi virhepaikalta. Nyt rangaistusta on liian helppo vältellä.

Taloudellinen tilanne vaikuttaa

Hallinen ei niele kritiikkiä, että pysäköinninvalvonta haluaa nostaa rangaistusta tuloja saadakseen.

– Päinvastoin. Väitän, että jos maksuja korotetaan, maksujen määrä ja tulot pienenevät. Sen sijaan liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranisi, hän kertoo.

Väärin pysäköinti vähenee

Pysäköintivirhemaksut ovat vähenneet koko maassa. Vuosien 2010 ja 2014 välillä virhemaksut ovat tipahtaneet 744 896 kappaleesta 687 487 kappaleeseen.

Kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila Helsingin rakennusvirastosta uskoo muutoksen taustalla olevan pysäköintivirhemaksun nousto. Tätä tukee tieto, että pysäköintimaksutulot ovat samaan aikaan kasvaneet.

Myös Tampereelta kerrotaan pysäköintivirhemääräysten laskeneen 77 000 kappaleesta 55 000 kappaleeseen vuosien 2009 ja 2014 välillä.

– Syynä laskuun on ilmeisesti maanalaisen pysäköinnin tuomat pysäköintitottumusten muutokset sekä pysäköintivirhemaksujen korotus, Hallinen toteaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.