Mainos

Yle: Finnair vähentää lentokonetekniikkaa Suomessa rajusti

Finnair on siirtämässä yhä suuremman osan huolloistaan ulkomaille. Finnairin teknisen alan toimihenkilöiden pääluottamusmies Markku Kaukanen arvioi Yle Uutisille, että Helsinki-Vantaan lentokentästä tulee asema, jolla tehdään vain kevyitä huoltoja.

Finnair on ulkoistanut Aasiaan isot, puolentoista vuoden välein tehtävät huollot. Kaukanen uskoo, että myös muut raskaammat huollot menevät perässä. Hänen mukaansa seuraavaksi ajetaan alas moottori- ja laitekorjaamot. Lisäksi pienennettäisiin lentokonehuoltoa.

– Finnair näyttää ajavan tekniikkansa aivan nollille. Suomalainen työ ollaan liputtamassa törkeästi pihalle, Kaukanen toteaa Ylelle.

Finnairin lentokonehuollon johtaja Janne Tarvainen kieltää tekniikan alasajon ja sanoo, että niin kauan kuin Helsingistä lennetään, on huolto tarpeen.

Kansainväliset markkinat nakertavat

Tarvainen myöntää, että isot perushuollot vähenevät merkittävästi. Syy tähän on hänen mukaansa se, että suomalainen yhtiö ei pysty kilpailemaan kansainvälisillä huoltomarkkinoilla, eikä perushuoltopalveluita myydä enää ulkopuolisille.

Pienennys näkyy joka tapauksessa selkeästi.

– Jos aikaisemmin on ollut neljästä seitsemään konetta hallissa perushuollossa, tulevaisuuden näkymä on se, että yhtä konetta kerrallaan huolletaan, Tarvainen sanoo.

Finnair pyrkii pitämään suomalaista osaamista kotimaassa, mutta ulkomaiset firmat kosiskelevat mekaanikkoja isolla palkalla aina Arabiemiraateista saakka.

Pääluottamusmies Kaukanen uskoo, että yhtiön sisällä on tulossa myös yt-neuvottelut, joissa väkeä vähennetään.

2000-luvun alussa Finnairin lentokonetekniikassa oli työntekijöitä lähes 2 500. Viime kevään yt-neuvottelujen jälkeen väki väheni puolella ja työntekijöitä on 1200.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.