Mainos

Yo-ruotsin kirjoittajien määrä laskee

Ruotsin kielen keskipitkän oppimäärän kirjoittajien määrä laskee tämän kevään ylioppilaskirjoituksissa selvästi. Nyt ensi kertaa valinnaisena aineena olevan kielen kirjoittajia on kevään ylioppilastutkintoon ilmoittautunut 2800 vähemmän kuin vuosi sitten.

Ruotsin kielen keskipitkän oppimäärän kirjoittaa kaikkiaan 17 180. Kevään ylioppilastutkintoon on ilmoittautunut kaikkiaan 1252 kokelasta vähemmän kuin viime keväänä.

Pääsihteeri Anneli Roman ylioppilastutkintolautakunnasta sanoo, että kun osallistujien kolme prosenttia viimevuotista pienemmän määrän ottaa huomioon, kirjoittaa valinnaista ruotsin kieltä noin 11 prosenttia eli 2000 kokelasta vähemmän kuin viime keväänä.

"Ilmoittautuneiden määrästä ei voi tehdä johtopäätöksiä"

Opetusministeri Tuula Haataisen (sd.) mukaan ylioppilaskirjoitusten ruotsin kielen kokeeseen ilmoittautuneiden määrästä ei voi vielä tehdä johtopäätöksiä. Koska luvut kertovat vasta kevään kokeeseen ilmoittautuneista, ne eivät anna kuvaa siitä, kuinka moni jättää ruotsin kielen kokonaan pois yliopppilastutkinnostaan.

-Luvut ovat ennen aikaisia vertailla. Nämä ovat ilmoittautumisia ja nyt on ilmoittauduttu 2005 kevään kokeisiin. Ylioppilastutkinnossahan pystyy hajauttamaan kirjoittamisen, Haatainen selvitti STT:lle.

Todellisia lukuja päästään vertailemaan vasta, kun ylioppilastutkintolautakunta kerää tiedot tämän vuoden keväällä ja syksyllä ylioppilaiksi kirjoittaneista.

-Pitää vertailla kokonaislukuja. Kun valtaosa kuitenkin kirjoittaa maksimimäärät, mitä voi kirjoittaa, varmasti uskoisin, että aineiden joukossa näitä kieliäkin on, Haatainen sanoi. Ylioppilastutkinto on tänä keväänä ensi kertaa entistä valinnaisempi. Vain äidinkieli on ainoa kaikille pakollinen ylioppilastutkinnon koe.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.