Mainos

Guggenheim Helsingin päättäjille lähipäivinä

Ylipormestari Jussi Pajusella on kiireinen viikko. Hän viimeistelee esitystään Guggenheim-museosta kaupunginhallitukselle ja toivoo saavansa sen luottamusmiesten käsittelyyn ensi maanantain kokoukseen.

Pajunen kertoi MTV3:n uutisille viime viikonlopulla, että esityksessä selviää vielä uusia oleellisia asioita, jotka vaikuttavat ratkaisevasti hankkeen etenemiseen.

Suurin avoin kysymys on rahoitus.

-Olen käynyt keskusteluja valtion edustajien kanssa, kertoi Pajunen.

Hän on ollut myös yhteydessä yksityisiin rahoittajiin ja kertoo pitävänsä tammikuussa julkistetun selvityksen rahoitusmallia edelleen realistisena. Sen mukaan yksityiset, Pajunen painottaa tässä "kaupungin ulkopuoliset" rahoittajat vastaisivat Guggenheim-säätiölle maksettavan osuuden suuruisesta tuesta, 23 miljoonasta eurosta vajaan 20 vuoden aikana.

Pajunen kertoo, että hän tulee antamaan kaupunginhallitukselle ehdotuksen, joka suosittelee uuden taidemuseon rakentamista Helsinkiin ja yhteistyön aloittamista Guggenheim-museoketjun kanssa.

-Kaupunginhallitus päättää sitten (ehkä ensi maanantaina) milloin se tuo päätöksen kaupunginvaltuustolle. Aikaisintaan se olisi huhtikuun puolivälissä, kertoo Pajunen.

Janne Gallén-Kallela-Siren ei ollut esteellinen

Kaupunginhallitus on todennut, että Helsingin taidemuseon johtaja Janne Gallén-Kallela-Siren ei ollut esteellinen osallistuessaan Guggenheim-museohankkeen selvitysryhmän työhön. Valituksen jättäjä viittaa Gallén-Kallela-Sirenin vaimon työsuhteeseen Carl Gustaf Ehrnroothin osittain omistamassa laivojen jätehuoltoon erikoistuneessa Ekoport-yrityksessä. Ehrnrooth on Solomon R. Guggenheimin säätiön hallituksessa.

Kaupunginhallituksen päätös on merkittävä linjaus - Suomen kokoisessa maassa on vaikea löytää miltä alalta tahansa kahta aktiivista ihmistä, joilla ei olisi jonkinlaista tuttavuus, ystävyys tai työsuhdeintressiä keskenään.

New Yorkin museosta kiisteltiin 16 vuotta

Jos ei Helsingin Guggenheim-museolla ole helppo tie edessään, vaikeaa oli myös ensimmäisen Guggenheim-museon perustaminen New Yorkiin. Viralliselta nimeltään Solomon R. Guggenheim Museum valmistui vuonna 1959 - kun takana oli 16 vuotta suunnittelua ja rakentamista, kiistoja ja kritiikkiä.

Vuonna 1943 arkkitehti Frank Lloyd Wrightia lähestyttiin suunnittelupyynnöllä, ja Wright otti tehtävän vastaan. Ensimmäisissä suunnitelmissa museorakennus oli punainen, mutta tilaajaa väri ei miellyttänyt.

Kun lehdistölle sittemmin esiteltiin luonnoksia valkoisesta rakennuksesta, ilkeämielisimmät kuvasivat sitä suureksi valkoiseksi pakastimeksi.

Museosuunnitelma sai osakseen paljon kritiikkiä jopa museonjohtajalta ja taiteilijoilta, jotka katsoivat, että arkkitehtuuri ei tarjoaisi sopivia puitteita kuvataiteelle. Pelättiin, että itse rakennus nousisi pääosaan ja jättäisi taiteen varjoonsa.

Kun museota restauroitiin vuonna 2004, silloiset johtohahmot olivat sitä mieltä, että Guggenheim-kokoelmien tärkein taideteos on itse rakennus.

Kova taistelu yleisöstä

Kun New Yorkin Guggenheim avattiin lokakuussa 1959, se oli suuri menestys. Julkisuus ja kiistat olivat herättäneet yleisön mielenkiinnon.

Ensimmäisenä kokonaisena vuonna 1960 kävijöitä oli lähes 800 000, mutta seuraavana vuonna määrä tipahti reiluun 500 000:een.

Nykyisin Guggenheim joutuu taistelemaan yleisöstä lukuisten museoiden kanssa: New Yorkissa on lähes 30 taidemuseota. Viime vuonna se sai reilut miljoona kävijää. Samaan aikaan New Yorkin toisessa moderniin ja nykytaiteeseen keskittyvässä museossa MoMassa kävi 2,8 miljoonaa museovierasta.

Helsingin mahdolliseen Guggenheim-museoon odotetaan selvityksen mukaan vuosittain yli 500 000:ta kävijää, joista suomalaisia olisi 300 000. Helsingin Guggenheimin odotetaan siis vetävän puolet New Yorkin Guggenheimin kävijämäärästä.

Kaiken kaikkiaan New Yorkissa käy vuodessa lähes 50 miljoonaa turistia, kun taas Helsingin hotelleissa yöpyi viime vuoden aikana 3,36 miljoonaa matkailijaa.

Ystävätär herätti innon taiteeseen

Guggenheimin taidekokoelmaa ja New Yorkin museota ei olisi syntynyt ilman taiteilija Hilla Rebayta.

Solomon R. Guggenheim tilasi saksalaiselta taiteilijalta vuonna 1928 oman muotokuvansa. On väitetty, että maalausprosessin aikana 38-vuotiaasta Rebaysta ja 66-vuotiaasta Guggenheimista tuli rakastavaisia.

Rebaysta sanotaan, että hän oli vaikea ja kompleksinen persoona. Hän puhui intohimoisesti abstraktin taiteen puolesta ja innosti myös Solomon R. Guggenheimin ryhtymään modernin taiteen kerääjäksi.

Guggenheim-kokoelman ydin muodostuukin sellaisten taiteilijoiden teoksista kuten Kandinsky, Mondrian, Delaunay, Leger, Chagall ja Moholy-Nagy.

Rebay myös valitsi Frank Lloyd Wrightin New Yorkin museon arkkitehdiksi.

Guggenheimin suku ei tullut toimeen Rebayn kanssa, ja parin vuoden kuluttua Solomonin kuolemasta hänet painostettiin eroamaan museon johtokunnasta.

Kun museo vihdoin valmistui, kukaan hankkeen alullepanijoista ei ollut paikalla. Hilla Rebayta ei kutsuttu avajaisiin ja sekä Solomon R. Guggenheim että Frank Lloyd Wright olivat kuolleet.

MTV3 45 minuuttia-ohjelma tekee laajaa kyselytutkimusta taiteilijoiden, suunnittelijoiden ja arkkitehtien kannasta Guggenheim-museon hyödyllisyydestä Suomelle. Tulokset julkaistaan keskiviikkona 14. maaliskuuta 2012.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.