Mainos

Ruotsalaisen mainosmiehen musta komedia

Lukuisista palkituista mainos- ja lyhytelokuvistaan tunnettu ruotsalaisohjaaja Roy Andersson on 25 vuoden jälkeen tehnyt pitkän elokuvan, tummaakin tummemman absurdin komedian.

Anderssonin tarinan ihmiset elävät kuin pitkittyneessä painajaisessa, yhteiskunnassa, jossa yksilöillä ei ole arvoa. "Sånger från andra våningen" eli "Toisen kerroksen lauluja" sai tänä vuonna Cannesissa kriitikoiden palkinnon ja se tavoittelee ensi keväänä myös parhaan ulkomaisen elokuvan Oscaria. Suomen ensi-iltansa elokuva saa joulun alla eli 22.12.

Roy Andersson on tehnyt mainoselokuvia jo parinkymmenen vuoden ajan mm. Arlalle ja Ikealle. Vaikka Andersson käyttääkin samaa estetiikkaa sekä mainoksissaan että elokuvissaan, hän ei usko mainoselokuvan taiteellisiin arvoihin. Mainos on useimmiten kuin loinen, sanoo Roy Andersson. Ei mainoksella ole juuri koskaan mitään annettavaa taiteelle; pikemminkin mainos ottaa taiteelta jotakin. Joskus niin voi kyllä tapahtua hyvässä mielessä, mutta ei usein.

Andersson sanoo työstäneensä elokuvansa estetiikkaa vuosia. Hän kutsuu tyyliään eräänlaiseksi todellisuuden tiivistämiseksi ja sen uudelleen järjestämiseksi. Inspiraationsa hän sai Samuel Beckettin näytelmästä "Huomenna hän tulee". Se on myös ajaton tarina, jota on vaikea sijoittaa maantieteellisesti minnekään. Näytelmässä ihmiset puhuvat puutaheinää. Kukaan ei sano mitään merkittävää, mutta silti siitä välittyy vaikutelma, että ihmiset puhuisivat tärkeistä asioista.

Perulaisen kirjailijan, Cesar Vallejon runoa siteerataan elokuvassa toistuvasti. "Rakastettu olkoon hän, joka nukkuu selällään, ja hän, joka kulkee sateessa rikkinäisin kengin". Minusta oli kaunista, että joku kykeni ilmaisemaan itseään niin, ymmärtämään ihmisen haavoittuvaisuutta, eksyksissä oloa ja haurautta.

Toisen kerroksen lauluja -elokuvan musiikin on säveltänyt ABBA-yhtyeestä tunnettu Benny Andersson. Katsottuaan elokuvan säveltäjä Andersson oli sitä mieltä, ettei elokuva kaivannut ollenkaan musiikkia. Hän oli kyllä osittain oikeassa, vaikka tietyt kohtaukset vaativatkin mielestäni musiikkia. Ja Benny tekikin elokuvani musiikin suhteen sitten todella hyvää työtä, toteaa ohjaaja.

Tämän päivän elokuvamusiikin suurin heikkous on se, että musiikkia on usein aivan liikaa. Vanha Hollywood-kikkahan on se, että musiikilla yritetään saada huono elokuva vaikuttamaan hieman paremmalta. Ja mitä en tosiaankaan voi sietää, on "Pretty Womanin" kaltainen kamala elokuva, jossa musiikki on laskelmoitua, epäintellektuellia ja hyvin vulgääria.

Toisen kerroksen lauluja on Ruotsin valinta ensi vuoden Oscar-mittelöön. Tammikuussa ratkeaa, selviääkö se viiden parhaan ulkomaisen elokuvan joukkoon. Andersson ei usko sen olevan täysin mahdotonta. Yhdysvalloissa on useita firmoja, jotka haluaisivat ottaa elokuvani levitykseen. -No, onhan se kaiketi synkkä elokuva, mutta ainakin ne amerikkalaiset, joita olen tavannut, ovat pitäneet siitä, hän sanoo.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.