Mainos

Viktoriaanisesta taiteesta laaja näyttely

Viktoriaanista taidetta laajasti esittelevä näyttely avautuu Helsingin kaupungin taidemuseossa Tennispalatsissa huomenna.

Katselmus antaa monipuolisen kuvan 1800-luvun englantilaisesta taiteesta, joka meillä on jäänyt venäläisen, ranskalaisen ja saksalaisen taiteen varjoon. Näyttely koostuu mm. Edwin Longin, William Ettyn ja Dante Gabriel Rossettin öljymaalauksista sekä Edward Burne-Jonesin piirroksista. Näyttelyn 112 teosta on lainattu kolmesta britannialaisesta museosta.

Viktorian ajan taide ei ollut yhtenäinen koulukunta, vaan laaja-alainen kokonaisuus, jolle on tyypillistä mm. historiamaalaus ja romanttinen maisemamaalaus. Tuolloin vaikutti myös prerafaeliittien koulukunta, joka ihannoi varhaisrenessanssilaista ilmaisutapaa. Koulukunnan kannattajat ammensivat aiheitaan etenkin kirjallisuudesta, runoudesta ja antiikin mytologioista. Tyylillisesti prerafaeliitit olivat kuitenkin individualisteja, kuten kaikki viktoriaanisen ajan taiteilijat.

Näyttelyn ytimen muodostaa Bournemouthissa sijaitsevan Russel-Cotes Art Gallery and Museumin kokoama A Victorian Salon -näyttely, joka ennen Helsinkiä oli esillä Yhdysvalloissa. Kokoelma on Bournemouthin pormestarin ja taiteenharrastajan Sir Merton Russel-Cotesin (1835-1922) keräämä. Hän oli aikansa merkittävimpiä taiteenkerääjiä, joka oli erityisen kiinnostunut oman aikansa modernista taiteesta, mm. Rossettin ja Longin töistä.

Näyttelyn yhteydessä on ilmestynyt suomenkielinen luettelo. Viktorian aika -näyttely päättyy ensi vuosituhannen puolella, 16. tammikuuta. Helsingin kaupungin taidemuseon alakerrassa jatkuu yhdysvaltalaisen feministitaiteilijan Hannah Wilken teosten näyttely.

Antiikkia ja yhteiskuntakuvausta

Kuuluisimpia Viktorian aika -näyttelyn maalauksista on Dante Gabriel Rossettin Venus Verticordia, jota prerafaeliittien perustajajäseniin kuulunut taiteilija maalasi vuosina 1864-68. Ajalle tyypillinen pelokas ja ristiriitainen suhtautuminen naisen seksuaalisuuteen kulminoituu Venus Verticordiassa, jossa sekoittuvat antiikin ja raamatun miestennielijät Venus ja Eeva. Näin teosta tulkitsee mm. fil. toht. Riitta Konttinen. Viettelijätärtä ympäröivät naisen sukupuolielimiä symboloivat kuusamankukat ja rakkautta kuvastavat ruusut. Kädessään hänellä on Kupidon nuoli ja omena, joiden ympärillä kuolleiden rakastajien sielut liihottelevat perhosina.

Näyttelyn merkittävimpiä maalauksia on myös Albert Joseph Mooren Keskikesä vuodelta 1887. Teoksen innoittajana ovat olleet lordi Elginin Ateenan Akropolilta sotasaaliina tuomat Parthenonin veistokset, jotka nykyisin sijaitsevat British Museumissa. Maalauksessa ne symboloivat brittiläisen imperiumin mahtia.

Kuningatar Viktorian aikakausi (1837-1901) oli Englannin taloudellisen kasvun ja teollistumisen aikaa. Maa nousi sotilasmahdiksi ja merien valtiaaksi. Rajojen sisällä olot kuitenkin kovenivat ja syntyi yhteiskunnallisia uudistuksia vaativia liikkeitä, mm. työväenliike ja naisasialiike. Ristiriitaisen viktoriaanisen ajan taiteessa sekoittuu nostalgia, eksotiikka ja orientalismi, mutta realistisimmillaan se peilaa myös englantilaista yhteiskuntaa. Maisemakuvissa esiintyy usein eläimiä, jotka tuolloin saivat yleensä inhimilliset piirteet. Näyttelyssä tätä tyyliä edustaa mm. Briton Rivieren Tik-tak (1881), jossa mopsin pentu ihmettelee vieressään tikittävää taskukelloa.
(MTV3-STT)
Helsingin kaupungin taidemuseo Tennispalatsissa

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.