Mainos

Tukea suomalaiselle telakkateollisuudelle

Suomalaiset telakat tarvitsevat nopeasti valtiovallan apua, jotta ne selviävät pahimman ylitse. Vuosi sitten telakkateollisuuden tilauskanta maailmanlaajuisesti ei vain romahtanut – hetken se oli liki nolla. Suomen työllisyyden ja talouden kannalta kyse on merkittävästä alasta. Meriteollisuusklusterimme työllistää suoraan yli 20 000 suomalaista. Välilliset työllisyysvaikutukset ovat vielä suuremmat ja klusterin menestymisellä on vaikutus yli 200 suomalaisen kunnan taloudelle.

Taantumaa edelsi pitkään jatkunut voimakas talouskasvu. Myönteinen suhdannekehitys merkitsi vilkasta aikaa myös kansainvälisille kuljetuksille. Tämä puolestaan heijastui esimerkiksi laivarakentamiseen täysinä tilauskirjoina. Takavuosina laivoja rakennettiin paljon ja nyt orastavan kasvun tarvitsema kuljetuskapasiteetti on pitkälti jo olemassa. Tämä merkitsee telakoille sitä, että laivanrakennus seuraa myönteisiä talousuutisia vasta viiveellä. Jotenkin telakoittemme on kuitenkin elettävä tämän hiljaisemman ajan ylitse. Tässä valtiovallan täytyy ojentaa auttavaa kättä.

Mikäli suomalaiset telakat eivät saa pian uusia tilauksia tai muuta apua näemme lomautusten, jopa irtisanomisien, aallon. Turussa rakennettu maailman suurin risteyilyalus luovutettiin juuri tilaajalleen. Ja toinen Turussa rakenteilla oleva laiva valmistuu ensi vuonna. Raumalla kesken olevat alukset luovutetaan vuosina 2010 ja 2011. Helsingissä ei tällä hetkellä ole kesken uudistuotantoa, mutta sekä siellä että muualla korjaus- ja pienempien aluksienkin rakentamisessa tilauskannan loppu häämöttää.

Laivanrakentaminen on kansainvälisesti hyvin kilpailtu ala. Suomalainen laivanrakennus on pärjännyt siinä, koska se pysyy aikataulussa ja tekemisen laatu on korkeaa. Tämä on ollut mahdollista erikoistumalla korkeaa osaamista vaativaan suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tunnolliseen alihankkijaketjuun. Suomalaiset ovat siis erikoistuneet vaativaan laivanrakennukseen ja näin löytäneet paikkansa kilpailluilla markkinoilla. Mikäli työt loppuvat, voivat seuraukset olla kohtalokkaat. On riski, että osaavaan työvoimaan perustunut kilpailuetu menetetään. Toisaalta alihankkijat voivat etsiytyä muille aloille, eikä palaaminen vuosien päästä laivanrakennukseen ole yksinkertaista.

Suomi on usein ylpeillyt menestymisellä globaaleilla markkinoilla sekä kansainvälisten sääntöjen tiukalla noudattamisella. Valitettavan moni maa turvautuu protektionismiin ja omien telakoiden suoraan tai epäsuoraan tukeen. Meriteollisuudessa eivät edes kaikki EU-maat voi kehua yhteisten pelisääntöjen noudattamisella. Esimerkiksi Espanja tukee omaa telakkateollisuuttaan monimutkaisella tax lease –mallilla.

On olemassa hyväksyttäviä keinoja auttaa suomalaista meriklusteria. Nyt hallituksen tulisi kayttaa niita. Telakkateollisuudelle tarvitaan taysimaaraiset innovaatiotuet. Sen ohella tarvitaan telakoille uusia tilauksia. Valtion tiedossa olevia alustilauksia pitaa aikaistaa. Kuljetukset Itämerellä ovat kasvussa ja tulevaisuudessa on varmasti tarvetta monitoimimurtajalle, joka sopisi myös öljyntorjuntaan. Ajankohta olisi tilaajalle edullinen ja työllisyyden kannalta perusteltu. Hallituksen täytyy toimia nyt, ennen kuin telakkamme todella joutuvat vaikeuksiin. Tukemalla klusteria ylitse pahimman turvaamme korkeaan osaamiseen perustuvan, työllistävän ja kannattavan teollisuuden alan säilymisen Suomessa.

Jutta Urpilainen, SDP:n puheenjohtaja

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.