Mainos

Tuloverotukseen vihdoin aitoa kevennystä

Näin kesällä keskustelu tuloverotuksesta kiihtyy. Se on hyvä, koska päätökset seuraavan vuoden tuloverotuksesta tehdään näinä päivinä valtiovarainministeriön budjettiriihessä ja lopullisesti koko valtioneuvoston riihessä elokuussa.

Verokeskustelussa on tälläkin kertaa piirteitä salatieteestä. Ihmetellään ja väitellään miten verotuksen keventäminen vaikuttaa verotuloihin ja julkiseen talouteen, ja hyvinvointiyhteiskunnan rahoitukseen? Miten verotus vaikuttaa talouskasvuun? Mitä oikeastaan on verotuksen keventäminen?

Minusta perusvastaus ovat yksinkertainen. Verotuksen keventäminen lisää ostovoimaa, kotimaista kysyntää ja talouden kasvua sekä työllisyyttä. Näin se myös vahvistaa hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusta, ei suinkaan heikennä sitä.

Mitä se verotuksen keventäminen sitten oikein on? Vastaus on looginen, vaan ei helppo. Verotus kevenee vasta sen jälkeen, kun ensin on tehty verotukseen ns. inflaatiotarkistus. Se tarkoittaa sitä, että veroasteikkojen euromääriä korotetaan keskimääräisen ansiokehityksen määrällä. Tämän toimenpiteen jälkeen palkansaajien keskimääräinen veroaste pysyy ennallaan. Tällöinkin valtion kassaan kertyy enemmän euroja, vaikka veroaste säilyy ennallaan. Näin käy, koska verotettava palkkasumma on suurempi. Jos inflaatiotarkistus on pienempi kuin ansiokehitys, palkansaajan veroaste kiristyy progressiivisen eli tulojen myötä kiristyvien veroasteikkojen vaikutuksesta.

Verotus kevenee vasta sitten, kun täysimääräinen eli ansiokehitystä vastaava inflaatiotarkistus on tehty ja veroasteikkojen veroprosentteja ryhdytään alentamaan.

Valtion verotulot kasvoivat tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla peräti 7.9 prosenttia. Tämä merkinnee sitä, että koko vuoden verotulot nousevat noin 44 miljardiin euroon valtion kuluvan vuoden tuloarvioon merkityn 38 miljardin euron sijasta. Luulisi valtiovarainministeriön kamreeriverovirkamiehiä hävettävän, kun muistelevat, minkälaisia lukuja syöttivät poliitikoille päätettäväksi viime kesänä budjettivalmistelujen yhteydessä.

Suuri syy siihen, että verotulot kasvavat niin paljon budjetoitua enemmän, on tuloverotuksen selvästi alimittainen inflaatiotarkistus. Ministeriön verovirkamiehet ovat vuosikausia syöttäneet inflaatiotarkistukseksi kaavamaisesti 2 prosenttia. Ja poliitikot ovat sen mukisematta hyväksyneet, myös kuluvalle vuodelle. Kuluvana vuonna ansiot kasvanevat yli neljä prosenttia ja ensi vuonna vielä tätäkin enemmän. Näin verotus huomaamatta, mutta valtiovarainministeriön verovirkamiesten tarkoituksellisesta halusta, kiristyy. Tämä on tärkein syy myös kuluvan alkuvuoden verotuottojen kehitykseen. Valtiontalouteen kertyy tarpeettoman korkea ylijäämä. Liiallisella ylijäämällä on helppo tehdä löysää menopolitiikkaa, josta myös puhemies Niinistö varoitteli äskettäin.

Kansalaisia on veroasioilla helppo huijata. Pääministeri ilmoitti Turun Sanomien haastattelussa 15. heinäkuuta, että verotusta on voimistuneen inflaation vuoksi kevennettävä enemmän kuin hallitusohjelmaan on kirjoitettu. Voi hyvänen aika! Näyttää pääministerillekin olevan epäselvää, mitä on verotuksen keventäminen ja mitä on verotuksen pitäminen entisellä tasollaan oikean inflaatiotarkistuksen kautta. Veroasteikkojen inflaatiotarkistuksenhan pitäisi olla kuluvalle vuodelle kahden prosentin sijasta noin neljä prosenttia ja ensi vuodelle ehkä jopa viisi prosenttia. Ansiokehitys karannee ensi vuonna keskimäärin viiteen prosenttiin epäonnistuneen työmarkkinakierroksen seurauksena.

Nyt on aika lopettaa huijaus veroasteikkojen inflaatiotarkistuksilla väittämällä sitä verotuksen keventämiseksi. Ensi vuoden tuloveroasteikkojen inflaatiotarkistuksen pitää olla vähintään viisi prosenttia. Sen jälkeen verotuksen keventämiseen on syytä käyttää hallitusohjelmassa luvattu 1.1 miljardin kevennysvara alentamalla veroasteikkojen prosentteja. Ja kun hallitus on sekä pääministerin että valtiovarainministerin suulla ilmoittanut, että hallituskaudella tuloverotusta kevennetään hallitusohjelmaan kirjoitettua enemmän, käytettäköön tämä lisäys sitten vuonna 2010. Ja tietysti ensin ansiokehitystä vastaavat asteikkojen inflaatiotarkistukset tehden.

Tuloverotuksen aidolle keventämiselle on todellinen talouspoliittinen tarve. Suhdannekehitys on heikkenemässä. Ostovoimaa kasvattamalla voidaan lisätä kotimaista kysyntää ja talouden kasvua. Ja verotuloja. Kuluvan vuoden ostovoiman kasvu on todella huono, korkeintaan 2.5 prosenttia. Ensi vuonna on suhdannesyistä päästävä selvästi parempaan ostovoiman kasvuun.

Toinen syy on vanha tuttu, rakenneongelma, eli verotuksen kireys verrattuna kilpailijamaihin. Liian kireä verotus ei kannusta työhön, karkottaa suomalaisia osaajia ulkomaille eikä kannusta ulkomaalaisia töihin Suomeen.

Me veronmaksajat odotamme nyt hallitukselta rehellisiä tekoja. Haluamme vahvistusta talouskasvuun ja hyvinvointiyhteiskunnan rahoitukseen myös pitkällä aikavälillä. Himoverotuksen alentaminen on tässä välttämätön väline.

Pitkäaikainen järjestöjohtaja, talouden vapaa tarkkailija Arto Ojala

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.