Mainos

Turvallisuuspoliittisesta selonteosta linjakeskusteluun

Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Liisa Jaakonsaari ehdotti presidentinvaalien jälkeen, että raskaista turvallisuuspoliittisista selonteoista luovuttaisiin. Hänen mukaansa turvallisuuspolitiikan linjaamiseen sopisivat paremmin eduskunnan keskusteltaviksi vuosittain annettavat ilmoitukset.

Liisa Jaakonsaari on oikeassa siinä, etteivät turvallisuuspoliittiset selonteot enää viime vuosina ole toivotulla tavalla rohkaisseet avoimeen periaatteelliseen linjakeskusteluun. Selonteon muoto on osasyynä tähän. Selonteot ovat raskaita ja yksityiskohtaisia paketteja, joissa esitettyjen turvallisuuspoliittisten linjausten perustelut hukkuvat yksityiskohtien ryöpytykseen.

Turvallisuuspoliittiset linjaukset ovat niissä läsnä, mutta niiden tueksi esitetyt keskeiset argumentit siis eivät. Lopputuloksena on poliittinen keskustelu, joka väistämättä ajautuu sivuraiteille pääasiasta. Viime vuosina on puhuttu lähinnä puolustusjärjestelmän yksityiskohdista. Tämän keskustelun merkitystä ei tule vähätellä, mutta senkin taustaksi pitäisi olla pidemmän perspektiivin poliittinen käsitys siitä, mitä muotoja turvallisuuspolitiikan poliittisille linjauksille aiotaan hakea.

Ajatus siitä, että turvallisuuspolitiikan poliittisten linjausten arvioimiseksi rakennettaisiin selontekoja joustavampi instrumentti, tuntuukin varsin järkevältä. Maailma ympärillämme muuttuu nopeammassa tahdissa kuin mitä selontekojen syklit ovat. Esimerkiksi turvallisuuspoliittisten uhkakuvien muotoja ja niiden keskinäistä tärkeysjärjestystä voitaisiin poliittisessa keskustelussa arvioida useamminkin kuin neljän vuoden välein.

Tässä keskustelussa katseen tulisi nimenomaan olla suunnattuna tulevaisuuteen, mikä yhden vuoden perspektiivillä tulisikin huomattavasti helpommaksi tehdä kuin neljän vuoden tähtäimellä. Lintuinfluenssan ympärillä parhaillaan käytävä keskustelu käy ylikierroksilla osaksi juuri siitä syystä, ettei mitään ennakoivaa keskustelua pandemioihin varautumisesta meillä koskaan aiemmin käyty. Nopeasti kehittyvän EU:n puolustuspolitiikankin osalta selonteoissa on jouduttu selittämään pääasiassa jo tapahtunutta kehitystä siitä syystä, että unionin politiikassa on neljässä vuodessa voinut tapahtua varsin ennakoimattomiakin suunnanmuutoksia.

Turvallisuuspoliittisen keskustelun valpastaminen ja aikasyklin tiivistäminen ei tietenkään tarkoita, että kaikkia turvallisuuspolitiikan osa-alueita voitaisiin arvioida uudelleen vuoden välein. Jonkinlainen versio nykymuotoisesta selonteosta voitaisiin siis hyvin säilyttää, kunhan sen rinnalle luotaisiin periaatteelliseen linjakeskusteluun paremmin kannustava instrumentti.

Puolustusrakenteiden kehittäminen esimerkiksi on pitkäjänteisempää toimintaa ja on selvää, ettei niiden suhteen suunnanmuutoksia määritetä vuositasolla. Puolustuspoliittisten linjausten suhteen vuosittain käytävä keskustelu voisi olla lähinnä suuntaa-antavaa ja antaa osviittaa muutosten painopistealueista kohti seuraavaa puolustuspoliittista tarkastelupistettä kuljettaessa.

Nykyisten turvallisuuspoliittisten selontekojen käytäntö on ajanut valtionjohdon jonkinlaiseen pattitilanteeseen, minkä seurauksena avoin keskustelu kärsii. Jaakonsaari on eduskunnan näkökulmasta syystäkin harmistunut tästä ja tavoittelee avoimemman keskustelun aikaansaamista. Turvallisuuspoliittiset selonteot valmistellaan perinteisesti julkisuudelta pimennossa, eivätkä niiden valmisteluun liitetyt parlamentaarisetkaan foorumit ole olleet liiemmin julkisia.

Kun tehdyt linjaukset viimein tuodaan eduskuntaan, ja sen myötä avoimeen poliittiseen keskusteluun, valtionjohto on kunnioittanut yhdessä tekemiään linjauksia siinä määrin, että keskustelua niistä on syntynyt lähinnä poliittisten äärilaitojen piirissä.

Raskassoutuisuus on tyypillistä suomalaiselle turvallisuuspoliittiselle keskustelulle. Keskustelun keskiössä on Nato-jäsenyys, johon kuitenkaan ei uskalleta tarttua kunnolla. Turvallisuuspoliittisen keskustelun muuttaminen nopeasykliseksi voisi perehdyttää meitä turvallisuuden moniin ulottuvuuksiin ja antaa näin lisää eväitä myös perusratkaisujen käsittelylle.

EU-tutkija Teija Tiilikainen

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.