Mainos

Typerää epävarmuuden lietsontaa

Kemijärven rata tuntuu olevan asia, josta jokaisella etelän vaikuttajalla on ns. varma asiantuntijanäkemys. Näiden vahvojen näkemysten pohjalta ollaan milloin lopettamassa yöjunaliikennettä, milloin käärimässä rullalle koko rataa. Puun kuljetukset on juuri äskettäin päätetty lakkauttaa Sallasta Kemijärvelle todella kyseenalaisin perustein. Rekoilla rahtaaminen kapeilla ja mutkaisilla teillä on kuulemma järkevämpää. Mitähän tästä tykkäävät tienpitäjät ja ilmastosta huolestuneet?

Junakapinan seurauksena yöjunaliikenne Kemijärvelle jatkuu voimassa olevilla päätöksillä vuoden 2011 loppuun saakka. Ja pitää jatkua myös tästä eteenkin päin. Matkustajamäärät ovat nyt riittäviä VR:n itsensä ilmoittamiin kannattavan matkustajaliikenteen määriin verrattuna. Sitä paitsi tilastot vielä vääristävät tilannetta, alaspäin. Kemijärven vaunuihin myydään usein ”ei oota”, kun liput on myyty Rovaniemeltä, tai myöhemmiltä asemilta junaan tuleville matkustajille. Tai sitten ilmoitetaan, että tilaa on vain Rovaniemeltä. Itsellänikin on käynyt näin – sain varatuksi liput vain Rovaniemeltä Helsinkiin ja takaisin. Kun sitten sain käteeni pitkin hampain Rovaniemeltä varaamani liput, huomasin, että liput olivat Kemijärven vaunusta, kumpaankin suuntaan! Nousin siis junaan jo Kemijärveltä. Ellen olisi huomannut, olisin ajanut autolla Rovaniemelle, jolloin tilastoihin olisi jälleen kirjautunut matkustaja Rovaniemeltä, ei Kemijärveltä

Matkustajaliikenne on vain osa liikennettä, mutta erittäin tärkeä osa kasvavan matkailun näkökulmasta. Tavaraliikenne on kasvamassa voimakkaasti. Sellutehtaan lopettamisen jälkeen raakapuuta, myös sellupuuta, kuljetetaan pois kasvavia määriä, mikä sinänsä on valitettavaa alueen näkökulmasta. Puun jalostaminen on kasvamassa Itä-Lapissa, ja on selvää, että jalostettuakin puuta tullaan kuljettamaan jo ensi vuonna merkittäviä määriä rautateitse.

Kaivostoimintaa ollaan voimakkaasti kehittämässä koko Lapissa, myös Itä-Lapissa. Kevitsan kaivos Sodankylässä avataan vuonna 2012. Sen kuljetustarpeet ovat valtavat, rekka joka toinen tunti. Ei tietenkään ole mielekästä ajella pitkiä matkoja maanteillä. Tiet eivät kestä, eikä ilmasto. On käytettävä tehokkaampia kuljetusmuotoja. Lähin terminaali on Kemijärvellä, todellisena vaihtoehtona.

Soklin kaivos lienee pidemmällä aikavälillä tulevaisuuteen Lapin tärkein ja kannattavin kaivos, josta louhittavaa riittää sadaksi vuodeksi eteenpäin. Kaivosoikeuksien omistaja, norjalainen Yara, tutkii parhaillaan malmin rikastamista Venäjällä, vaihtoehtona Suomelle. Yksi syy tähän on epävarmuus rautatieyhteydestä Suomen puolella. Kun kaivos vihdoin avataan, onko meillä varaa menettää sen hedelmistä merkittävä osa Venäjälle? Ei tietenkään. Mahdollisimman vankka näkemys siitä, että rautatie on olemassa ja siihen ollaan valmiita investoimaan, on tärkeä tekijä niin Soklin kuin Kevitsankin näkökulmasta.

Pitää myös nähdä tulevaisuuteen pitemmällekin. Koillisväylän aukeaminen muuttaa Muurmanskin strategisen merkityksen kuljetusten keskipisteenä aivan uudelle tasolle. Se puolestaan heijastuu myös Suomeen. Tarvitaan rautatie Kemijärveltä edelleen Kantalahteen Muurmanskin radalle. Tämä tulevaisuus on lähellä ja siihen pitää investoida.

Päätös Kemijärven rautatien sähköistämisestä tehtiin valtiovarainministeriön budjettiriihessä viime kesänä. Hallituksen budjettiriihessä se päätettiin koko hallituksen kannaksi ja on nyt osana budjettia eduskunnan käsittelyssä. Esityksessä on ensi vuodelle varattu 2 miljoonaa euroa ja loput kokonaiskustannusarvion 24 miljoonasta eurosta vuodelle 2013.

Tänne asti kantautuneet huhut kertovat, että valiokuntakäsittelyssä on noussut sähköistystä vastustavia voimia. Voi pyhä yksinkertaisuus! Miksi voi olla näin paljon puutetta tiedosta? Kysehän on investoinnista tulevaisuuteen, ei vain Lapin tulevaisuuteen vaan koko maan. Liikenne- ja kuljetusinvestoinnit pitää tehdä etunojassa, ei vitkutellen. Kuljetus”infralla” eli perusrakenteella on ratkaiseva merkitys tehtäessä tuotannollisia päätöksiä niin tavaratuotannossa kuin palvelutuotannossakin.

Oli erikoista, että etelän merkittävä vaikuttaja, suuresti arvostamani Osmo Soininvaara otti voimakkaasti kantaa Kemijärven radan sähköistämistä vastaan kesällä, kun VM:n budjettiriihestä tuli sähköistämispäätös. Se vaan kertoo siitä, että tietoa pitää jakaa koko ajan ja väsymättä, myös korkealle tasolle. Kehä kolmonen Helsingin ympäristössä on vaikea muuri ylitettäväksi, kumpaankin suuntaan.

Typerintä tässä keskustelussa on se, että epävarmuus lisää epävarmuutta. Ihmisten uskoa tulevaisuuteen horjutetaan ja lisätään poismuuttoa. Ja samaan aikaan nämäkin seutukunnat ovat mahdollisuuksia täynnä ja koulutetusta työvoimasta on enenevässä määrin pulaa.

Käännetään nyt katseet koko maan tulevaisuuteen. Siinä tulevaisuudessa Lapilla on nykyistä paljon merkittävämpi rooli.

Arto Ojala, Kemijärven kaupunginjohtaja

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.