Mainos

Jokelan tutkintalautakunnan 13 suositusta

Tutkintalautakunnan mukaan Jokelan koulusurmat olivat monisyinen ja monipolvinen tapahtuma ja samalla suunnitelmallinen ja tahallinen rikollinen teko. Tämä tarkoittaa, että koulusurmia ennaltaehkäisevään työhön ei ole löydettävissä vain yhtä tai kahta ratkaisevaa toimenpidettä, vaan on toteutettava samanaikaisesti useita toimia.

Ne eivät ole vaihtoehtoisia vaan rinnakkaisia. Osa niistä voidaan toteuttaa välittömästi, osa vaatii pidemmän ajan. Tutkintalautakunta esittää koulusurmien todennäköisyyden vähentämiseksi ja niiden aiheuttamien vahinkojen pienentämiseksi 13 suositusta.

Useat suositukset liittyvät syrjäytymisen ehkäisyyn, mutta kantaa otetaan myös viranomaisten ja tiedotusvälineiden toiminnan kehittämiseen.

Tässä lautakunnan suositukset:

Suositus 1

Sosiaali- ja terveysministeriön sekä opetusministeriön tulisi viestinnällä ja tilannetta tiiviisti seuraamalla huolehtia siitä, että sosiaali- ja terveysviranomaiset ja opetuksen järjestäjät kehittävät oppilas- ja opiskelijahuoltotyötä. Työn tulee olla sellaista, että resursseja on suositusten mukainen määrä, työ on suunnitelmallista, oppilaiden ongelmia pyritään aktiivisesti tunnistamaan ja tukitoimenpiteiden toteuttaminen varmistetaan. Tarvittaessa on ryhdyttävä lainsäädäntö- ja muihin toimenpiteisiin.

Oppilas- ja opiskelijahuoltoon liittyvää yhteistyötä kouluissa haittaavat salassapitosäännökset ja toisistaan poikkeavat käsitykset niiden tulkinnasta. Kouluissa koetaan, että yksittäisen oppilaan asioista ei voida keskustella riittävän avoimesti, mikä haittaa ongelmatilanteiden kunnollista käsittelyä. Toiminnan järjestelmällisyyttä ja jatkuvuutta haittaa lisäksi se, että oppilas- ja opiskelijahuoltoryhmän kokouksista ei aina pidetä muistiota. Lisäksi 18 vuotta täyttäneiden opiskelijoiden asioiden käsittelyä vaikeuttaa se, ettei heidän asioista voida keskustella heidän vanhempiensa kanssa ilman opiskelijan lupaa.

Suositus 2

Sosiaali- ja terveysministeriön ja opetusministeriön tulisi selkeyttää oppilas- ja opiskelijahuollon tiedonkulkuun ja salassapitoon vaikuttavat säännökset.

Suositus 3

Sosiaali- ja terveysministeriön tulisi huolehtia siitä, että nuorten ahdistusta ja mielialahäiriöitä koskevia hoitosuosituksia täsmennetään siten, että perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalitoimen yhteistyö olisi sujuvaa ja nuori saisi mahdollisimman hyvän hoitokokonaisuuden. Lisäksi nuorten masennuslääkehoitoa varten tulisi laatia nykyistä yksityiskohtaisemmat ohjeet.

Suositus 4

Opetusministeriön ja opetuksen järjestäjien tulisi huolehtia siitä, että kouluissa on aktiivisessa käytössä järjestelmälliset ja toimivat käytännöt kiusaamisen ennaltaehkäisyyn, puuttumiseen jo varhaisessa vaiheessa sekä seurantaan.

Suositus 5

Sisäasiainministeriön tulisi esittää lainmuutosta, jolla huolehditaan siitä, että ampumaaseiden luvansaantia oleellisesti tiukennetaan erityisesti käsiaseiden osalta ja jolla huolehditaan toimenpiteistä ampuma-aseiden määrän merkittäväksi vähentämiseksi.

Suositus 6

Sisäasiainministeriön ja opetusministeriön tulisi ohjeistaa koulujen kokonaisturvallisuuden suunnittelu, eri suunnitelmien yhteensovittaminen ja suunnitelmien käyttöönottaminen. Suunnitteluun tulee kuulua erilaisten riskien tunnistaminen ja niiden toteutumisen ennaltaehkäisy. Tämä saattaa edellyttää esimerkiksi kuulutuslaitteistoja, lukitusjärjestelyjä tai muita rakenteellisia ratkaisuja sekä toimintamalleja eri uhkatilanteisiin.

Suositus 7

Liikenne- ja viestintäministeriön tulisi yhdessä muiden keskeisten toimijoiden kanssa huolehtia siitä, että internetissä toimivat keskeisimmät suomalaiset palveluntarjoajat luovat ja ottavat käyttöön yhteiset käytännesäännöt, joiden avulla palveluiden ylläpitäjät voivat puuttua epäasialliseen viestintään eli moderoida järjestelmiä mahdollisimman kattavasti ja järjestelmällisesti. Tulisi myös kehittää uusia järjestelmiä, joiden myötä moderaattorit ilmoittaisivat vakavaan rikolliseen toimintaan viittaavista havainnoistaan viranomaisille.

Suositus 8

Sisäasiainministeriön tulisi yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa huolehtia siitä, että suomalaisilla internet-palvelujen tuottajilla on käytössä järjestelmä, jolla käyttäjien mahdollisuus vihjata poliisille rikollisesta toiminnasta ja muusta epäilyttävästä aineistosta oleellisesti helpottuu.

Suositus 9

Oikeusministeriön tulisi selvittää henkirikoksen valmistelun säätämistä rikoslaissa rangaistavaksi teoksi.

Suositus 10

Sisäasiainministeriön tulisi tarvittaessa huolehtia lainsäädännön kehittämisestä niin, että poliisi saa tarkoituksenmukaiset mahdollisuudet hankkia suunniteltuun rikolliseen toimintaan liittyviä tietoja internet-ympäristössä.

Suositus 11

Sisäasiainministeriön tulisi yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa edelleen kehittää moniviranomaisyhteistyötä siten, että se on suunnitelmallista ja säännöllistä. Yhteistyöllä varaudutaan erilaisiin tilanteisiin sekä harjoitellaan ja yhteen sovitetaan myös ennaltaehkäisevää turvallisuustyötä.

Suositus 12

Sisäasiainministeriön tulisi edelleen kehittää käytännön viestintää ohjaavia toimintatapoja suurten operaatioiden käynnissä ollessa. Erityisen tärkeää on luoda Jokelan kaltaisiin moniviranomaistilanteisiin toimintamallit ja saattaa ne kaikkien toimintaan osallistuvien tietoon.

Suositus 13

Julkisen sanan neuvoston taustayhteisöjen tulisi kutsua media-ala koolle keskustelemaan toimintatavoista kriisipaikalla ja tavasta uutisoida koulusurmien kaltaisia rikoksia. Keskustelun perusteella Journalistin ohjeisiin tulisi tehdä tarvittavat muutokset ja varmistaa uudistettujen ohjeiden mukainen toimintatapa kaikissa tilanteissa.

Lue koko raportti tästä linkistä (pdf)

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.