Mainos

Verkkopankin tehdyn hyökkäyksen takia rahaa menettänyt asiakas voi joutua taistelemaan pankin kanssa korvausasioista.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn johtajan Erik Sirénin mukaan asiakkaan on pystyttävä osoittamaan tietokoneen tietoturvan olleen ajan tasalla ennen kuin hän voi vaatia menettämiään rahojaan takaisin pankilta. Sirén kuitenkin muistuttaa, että jokainen tapaus on yksilökohtainen.

– Jo asiakkaan sekä pankin välisissä sopimuksissa lukee, että asiakkaan on huolehdittava tietokoneen tietoturvasta. Jos asiakas on selkeästi laiminlyönyt tietoturvallisuutensa ja menee helppoon sekä tökeröön huijausyritykseen lankaan, ei hän saa rahoja takaisin pankilta, Sirén toteaa MTV Uutisille.

Tietotekniikka kehittyy kuitenkin koko ajan ja huijausyritykset ovat entistä ovelampia.

– Jos asiakkaan tietoturva on ajan tasalla, voi onnistuneen verkkohyökkäyksen kohteeksi joutunut pankin asiakas vaatia menetettyjä rahoja takaisin ja saada ne. Nämä tapaukset ovat kuitenkin aina tulkinnanvaraisia asioita, Sirén selvittää.

Asiakkaan vastuu korostuu

Finanssialan Keskusliiton johtajan Risto Karhusen mukaan suomalaisiin verkkopankkeihin kohdistuneita onnistuneita verkkohyökkäyksiä tapahtuu vähän.

– Yrityksiähän on koko ajan, mutta ne pystytään usein torjumaan. Onnistuneet hyökkäykset ovatkin jääneet vähäisiksi, Karhunen toteaa.

Hän korostaa asiakkaan vastuuta.

– Se mahdollinen pöpö ei ole pankin omissa järjestelmissä, vaan asiakkaan omalla tietokoneella, Karhunen alleviivaa.

Keskusrikospoliisin mukaan suomalaisiin verkkopankkeihin kohdistuu jälleen uhka laajasta verkkohyökkäysaallosta ennen joulun alkua. Keskusrikospoliisi tutkii yhä vuosien 2011-2012 välillä tapahtunutta massiivista verkkohyökkäystä, jossa sadoilta suomalaistileiltä anastettiin yhteensä satoja tuhansia euroja rahaa. Hyökkäysyrityksen kohteeksi joutui tuhansia ihmisiä.

Poliisin mukaan paras keino suojautua verkkohyökkäyksiltä on pitää tietokoneen tietoturva ajan tasalla.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.