Mainos

Kuluttajavirasto varoittaa pikavippiyhtiöiden törkeästä perinnästä

Kuluttajavirastoon on tullut sadoittain yhteydenottoja koskien neljää pikavippiyhtiöitä. Epäselvyyksiä on löytynyt kalliista eräpäivän siirtokustannuksesta sekä asiattomasta perinnästä, joka on ollut paikoin jopa perintälain vastaista.

– Meille on tullut useita törkeitä esimerkkejä. Apulaisvaltakunnansyyttäjä on tehnyt yhtiöiden toiminnasta nyt tutkintapyynnön nimikkeellä törkeä petos ja markkinointirikos. Helsingin poliisilaitos tutkii tällä hetkellä asiaa, kuluttajaviraston lakimies Juha Jokinen kertoo.

Ainakin EC Finlandilla ja M-Auroralla on ollut käytössä sopimusehto, jonka mukaan yrityksellä on oikeus viivästystilanteessa siirtää eräpäivää oma-aloitteisesti ja veloittaa siirrosta 20 €. Sopimusehto on selkeästi perintälain vastainen.

Kuluttajavirastoon on tullut yhteydenottoja lähinnä GP-Perintätoimisto Oy -nimisestä perintätoimistosta. Yhtiö on toiminut aikaisemmin nimellä Arply Oy. Se perii neljän pikaluottoyhtiön, Aeriksen, Tromveltin, M Auroran ja EC Finlandin saatavia. Yhtiöiden luottoja ovat olleet muun muassa E-credit ja Hetivippi.

Viestien vastaamisesta satojen eurojen lisäkuluja

GP-Perintätoimisto on tehnyt pikaluottoyhtiöiden saatavista nopeasti käräjäoikeuteen haastehakemuksia. Velkomusasiat käsitellään käräjäoikeudessa summaarisella menettelyllä, joka on tavallista oikeudenkäyntiä nopeampi.

Kuluttajaviraston saamien yhteydenottojen perusteella yhtiöt ovat ennen tuota lähettäneet kuluttajille maksullisia tekstiviestejä. Niissä kehoitetaan ottamaan lisää lainaa ja samalla kerrotaan mahdollisuudesta siirtää eräpäivää. Näihin viesteihin vastaaminen on ollut maksullista.

Viestien sävy on ollut kuitenkin uhkaava. Niissä uhkaillaan jatkotoimilla ja luottotietomerkinnällä. Eräs nuori kuluttaja on maksanut luottotietojen menettämisen pelossa pikavipin jopa kaksi kertaa.

Pahimmillaan kuluttajalle on tullut viestien vastaanottamisesta ja niihin vastaamisesta lähes 200 euroa ylimääräisiä kuluja.

Myös asiakaspalveluun on myös ollut vaikea saada yhteyttä, koska se toimii usein vain sähköpostitse.

MTV3 kertoi jo pari viikkoa sitten, että poliisi tutkii neljän suomalaisen, internetissä pikalainoja tarjoavan yrityksen toimintaa.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.