Mainos

Nainen soitti hätäkeskukseen 1700 kertaa – aina turhaan

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi 52-vuotiaan naisen törkeästä tietoliikenteen häirinnästä ehdolliseen vankeuteen.

Naisen tekemät soitot alkoivat tammikuussa 2013 ja jatkuivat huhtikuuhun 2014. Hän käytti viittä eri prepaidia.

Kaikkiaan soittoja oli 1700, vaikka nainen itse myönsi vain kymmenen soittoa.

Oikeus piti puheluita asiattomina ja ne olivat pikemminkin lapsiin ja vanhempiin kohdistuneita informaatiopuheluita, joissa ei ollut mitään hätäkeskusasiaa.

Nainen kertoi nähneensä hätätilanteita, kuten yksinäisen pienen lapsen ilman vaatteita kaupungilla. Käräjäoikeus kummeksui sitä, ettei nainen sitten mennyt havaitsemansa avun tarpeessa olevan ihmisen luo tarkistaakseen tilanteen ja jäädäkseen odottamaan apua.

Ainakin kerran päivystäjä oli lähettänyt poliisit, mutta he eivät olleet tavanneet sen paremmin ilmoituksen kohdetta kuin soittajaa.

”Vanha tuttu”

Todistajana jutussa kuultu hätäkeskuksen työntekijä kertoi naisen olevan ”hätäkeskuspäivystäjien vanha tuttu ja hänet tunnistetaan jo äänestä”.

Todistajan mukaan lukuisat peräkkäiset soitot häiritsevät päivystäjän toimintaa, koska päivystäjä pystyy vasta noin minuutin päästä edellisestä puhelusta vastaanottamaan uuden puhelun. Toisinaan useampi päivystäjä oli ollut kykenemätön vastaamaan puheluihin, koska nainen soitti useita kertoja peräkkäin.

Näin todellisessa hädässä olleet eivät ehkä päässeet läpi.

Soittelu ei loppunut, vaikka naista kuulusteltiin poliisissa tammikuussa 2014 ja hän lupasi lopettaa toiminnan.

Nainen ilmoitti oikeudessa olevansa terve ja kertoi ettei käytä mitään lääkkeitä.

Käräjäoikeus piti tekoa törkeänä viestiliikenteen häirintänä ja langetti naiselle viiden kuukautta ehdollista vankeutta.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.