Mainos

Portsari kuristi asiakasta kaulaliinalla

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut ravintolan järjestyksenvalvojana työskennelleen miehen sakkoihin asiakkaan pahoinpitelystä. Pahoinpitely tapahtui kuristamalla.

Tapaus sattui viime vuoden maaliskuussa, kun helsinkiläisen ravintolan asiakas oli poistettu ravintolasta häiriökäyttäytymisen vuoksi. Miehelle oli tullut ravintolan henkilökunnan kanssa riitaa häneltä pois otetusta juomasta.

Kadulla ravintolan edessä järjestyksenvalvoja oli ottanut asiakasta kiinni, syytteen mukaan tämän kaulassa olleesta kaulaliinasta. Kuristaminen oli kestänyt noin 20-30 sekuntia. Asiakas oli menettänyt kuristamisen seurauksena tajuntansa ja tuupertunut maahan.

Järjestyksenvalvojat eivät jääneet varmistamaan asiakkaan vointia tuupertumisen jälkeen.

Tapauksella oli useita todistajia.

Oikeudessa järjestyksenvalvoja selitti toimintaansa sillä, että asiakas pyrki vastustamaan ravintolasta poistamista pitämällä kiinni muun muassa ravintolan oven karmeista. Hän kiisti kuristamisen, ja väitti että asiakas olisi lyyhistynyt maahan oman kompurointinsa seurauksena. Käräjäoikeus ei kuitenkaan pitänyt kertomusta uskottavana.

Seuraavana päivänä tehdyn lääkärinlausunnon mukaan uhrilla oli havaittavissa arkuutta kaulalla sekä pieniä verenpurkautumia silmien ympärillä.

Riittävänä rangaistuksena pahoinpitelystä käräjäoikeus piti 60 päiväsakkoa eli 360 euroa, sillä asiakas itse provosoi asiassa muun muassa vastustamalla ravintolasta poistamistaan. Oikeus myös määräsi asiakkaalle korvattavaksi 70 euron sairaanhoitokustannukset.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.