Mainos

Pureskeltavaa khatia virtaa Suomeen tuhansia kiloja vuosittain

Suomessa pääosin somaliyhteisössä käytettyä khat-huumetta jää tullin haaviin tuhansia kiloja vuosittain.

Viime vuonna Tulli takavarikoi khatia Helsinki-Vantaan lentokentällä yli 3 000 kiloa, kertoo tutkinnanjohtaja Mika Ylitolva Tullin rikostorjuntayksiköstä. Tänä vuonna huumausaineeksi luokiteltua kasvia oli takavarikoitu syyskuuhun mennessä yli 2 000 kiloa. Ylitolva arvioi, että tämän vuoden kokonaismäärä asettunee viime vuoden tienoille.

Ylitolvan mukaan khat-huumetta kuljettavia kuriireja jää kiinni Helsinki-Vantaan lentokentällä usein. Hän sanoo huumekuriirien toimivan pyrähdysmäisesti.

– Välillä kuriireja tulee seitsemän viikossa, ja välillä vain yksi, Ylitolva sanoo.

Suomessa khat-kauppaa pyörittävät somalit, joiden toimintaa Ylitolva kuvailee järjestäytyneeksi. He ovat hänen mukaansa vikkeliä liikkeissään.

– Kun he huomaavat, että jäävät kiinni yhdestä toimintatavasta, he vaihtavat toiseen, Ylitolva sanoo.

Kuriirit aina ulkomaalaisia

Khat pilaantuu nopeasti, joten se pitää saada käyttäjille nopeasti. Sen takia sitä salakuljetetaan paljon lentoteitse. Henkilökuriirien lisäksi khatia tulee Suomeen laillisten kuriirifirmojen kautta. Ainetta salakuljetetaan Suomeen myös laivateitse.

– Englanti on yksi sellainen maa, josta khatia tulee (Suomeen) todella paljon, Ylitolva kertoo.

Huumetta kuljettavat kuriirit ovat aina ulkomaalaisia ja usein eurooppalaisia, vaikka huume onkin pääasiassa afrikkalaistaustaisten suosiossa. Jos kuriiri jää kiinni Helsinki-Vantaan lentokentällä khat-erän kanssa, saa hän syytteen huumausainerikoksesta. Seuraamuksena on Ylitolvan mukaan sakkorangaistus ja maahantulokielto.

Yhdellä kuriirilla on yleensä khatia mukana 1-2 matkalaukun verran. Yhteen matkalaukkuun mahtuu noin 20 kiloa khatia.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.