Mainos

Verkkopankkien hyökkäysuhka: Pankeilta yksinkertainen ohje asiakkaille

Suomalaisiin verkkopankkeihin kohdistuva laaja hyökkäysuhka on aiheuttanut liikehdintää suomalaisissa asiakkaissa. Myös pankit tiedostavat mahdollisten verkkopankkihyökkäysten riskit, ja ne suhtautuvatkin asiaan vakavasti.

Aktia Pankin mukaan se on saanut asiakaspalveluunsa kymmenkunta yhteydenottoa MTV Uutisten kerrottua aiemmin tällä viikolla suomalaisiin verkkopankkeihin kohdistuvasta laajasta hyökkäysaallon uhasta. Keskusrikospoliisin arvion mukaan mahdolliset hyökkäykset alkavat ennen joulua.

– Asiakkaat ovat kyselleet, miten tämä uhka vaikuttaa heihin, Aktia Pankin viestintäpäällikkö Malin Petterson toteaa.

Hänen mukaansa asiakkaita on erityisesti neuvottu pitämään tietokoneiden tietoturva ajan tasalla.

– Olemme kehottaneet huolehtimaan tietoturvasta. Meidän järjestelmät ovat kunnossa, Petterson tähdentää.

Hälytysaste nousee

Handelsbankenissa tiedostetaan riskit mahdollisesta verkkopankkien hyökkäysaallosta. Handelsbankenin Suomen kehitysjohtajan Heli Valanteen mukaan pankissa nostetaan automaattisesti hälytysastetta, kun siellä kuullaan laajasta uhasta.

– Meillä on erikseen henkilöt, jotka huolehtivat tietoturvasta. Ja meillä on asiat sillä tasolla, että olemme valmiita kaikkiin uhkiin. Tietoturvamme on kunnossa, Valanne vakuuttaa.

Handelsbanken on saanut asiakkailtaan muutamia yhteydenottoja suomalaisiin verkkopankkeihin kohdistuvan hyökkäysaallon takia. Valanteen mukaan Handelsbanken suhtautuu mahdollisiin hyökkäyksiin vakavasti.

– Meille on ehdottoman tärkeää huolehtia asiakkaidemme pankkiturvallisuudesta. Olemme tämän vuoden aikana viidesti katkaisseet asiakkaiden verkkopankin heidän pyynnöstään, koska he ovat epäilleet koneella olleen haittaohjelman. Mitään ei kuitenkaan löytynyt, Valanne toteaa.

Myös Handelsbanken kehottaa asiakkaita huolehtimaan tietokoneen tietoturvasta.

Ohjeita netissä

Danske Bankin vt. viestintäjohtaja Taina Mustamo kertoo, että pankki on saanut asiakkailtaan "joitain yhteydenottoja" liittyen verkkopankkien hyökkäysaallon uhkaan. Hänen mukaan keskusteluja verkkopankin turvallisuudesta asiakkaiden kanssa käydään ylipäätään aktiivisesti.

Nordea Pankin mukaan sille ei ole tullut kyselytulvaa suomalaisiin verkkopankkeihin kohdistuvan hyökkäysaallon takia. Pankissa suhtaudutaan kuitenkin vakavasti kaikkiin tietoturvaan liittyviin kysymyksiin.

– Joitakin soittoja on saattanut tulla. Me ohjeistamme asiakkaita huolehtimaan tietoturvasta ja esimerkiksi nettisivuillamme on tähän hyvät ohjeet, Nordean lehdistöpäällikkö Anni Kuusisto toteaa.

Verkkopankkeihin kohdistuvien hyökkäysten tekijät ovat tyypillisesti järjestyneitä rikollisryhmiä, joita on vaikea saada kiinni. Rikolliset pääsevät rahoihin käsiksi tietokoneelle asennetun haittaohjelman avulla. Viime vuonna suomalaistileiltä anastettiin noin 800 000 euroa, joista puolet onnistuttiin palauttamaan asiakkaille takaisin.

Juttua muokattu kello 14.30 Danske Bankin tarkentavalla kommentilla.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.