Mainos

Yleläiset kiistävät syyllisyytensä A-pisteen palloiluhallijutussa

Yleisradion toimittaja ja kaksi päällikköä kiistävät syyllistyneensä rikokseen ajankohtaisohjelma A-pisteen palloiluhallijutussa. Helsingin johtava kihlakunnansyyttäjä Heikki Poukka vaatii kolmikolle sakkoja törkeästä kunnianloukkauksesta.

Jutun tehneen Yleisradion toimittajan ohella syytteessä ovat ohjelmajohtaja Riitta Pihlajamäki ja vastaava tuottaja Ari Korvola. Pihlajamäen osalta syyttäjä vaatii toissijaisesti rangaistusta päätoimittajarikkomuksesta. Jupakkaa puitiin Helsingin käräjäoikeudessa maanantaina.

Oikeuteen johtaneessa tapauksessa on kyse ajankohtaisohjelma A-pisteessä helmikuun lopussa 2006 esitetystä jutusta, jossa käsiteltiin helsinkiläiseen palloiluhalliin liittyneitä tekemättä jääneitä verotarkastuksia.

Insertissä mainittiin oikeustieteen tohtori, konsultti Kari Uoti. Jutun mukaan Uotin liikekumppani osti vuosituhannen alkupuolella itsensä mukaan palloiluhalliin ja sen toimitusjohtajaksi.

Myöhemmin keskusrikospoliisi pyysi verottajaa tekemään palloiluhalliyhtiöön verotarkastuksen. KRP halusi A-pisteen mukaan tietää, kenen varoja halliin oli sijoitettu. Keskusrikospoliisin edustaja kertoi ohjelmassa, ettei verotarkastusta ollut pyynnöstä huolimatta tehty.

Kari Uoti vaatii vankeutta

Syyttäjä Heikki Poukan mielestä jutussa annettiin valheellinen vihjaus siitä, että Uoti olisi syyllistynyt rikokseen. Poukka katsoo, että kokonaisuudesta saattoi jäädä katsojalle sellainen kuva, että palloiluhalliin olisi sijoitettu Kari Uotin omaisuutta. Näin ei ollut tapahtunut.

A-piste uusittiin lähetystä seuranneena päivänä. Tuolloin kuuluttaja luki uusinnan yhteydessä lisäyksen. Siinä kerrottiin Uotin liikekumppanin todenneen, että hän sai rahat osuuden ostamiseen palloiluhallista eräältä vakuutusyhtiöltä. Myöhemmin tehdyssä jatkojutussa toimittaja toisti, ettei Uotin rahoja ollut sijoitettu halliin.

Poukka katsoo, ettei lähetyksen uusinnan jälkeen luettu lisäys sellaisenaan poistanut ohjelmakokonaisuuden luomaa valheellista vihjausta, että Uotin rahoja olisi kiertynyt ja kätkeytynyt palloiluhallitoimintaan.

Jutun laatinut toimittaja sekä vastaava tuottaja Ari Korvola korostivat oikeudessa, että jutun faktat pitivät paikkansa eikä Uotin väitetty tai vihjattu syyllistyneen mihinkään.

Puolustuksen mukaan jutun kärki ja idea oli viranomaisyhteistyön ontuminen. Toisin kuin syyttäjä väitti, Uotia ei otettu mukaan myymään ohjelmaa.

Uoti vaatii jutun tehneelle toimittajalle ja Korvolalle vankeutta ja Pihlajamäelle sakkoja. Lisäksi hän haluaa, että syytetyt määrätään maksamaan yhteisvastuullisesti 10 000 euron korvaukset.

Käräjäoikeus antaa ratkaisunsa vajaan kuukauden kuluttua.

(MTV3-STT)

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.