Mainos

Alma Media tappiolle

Alma Median tulos putosi odotetusti tappiolle. Yhtiön viime vuoden voitto ennen satunnaiseriä putosi 12 miljoonan euron voitosta 26,5 miljoonaa euroa tappiolle. Alma Median liikevaihto oli miltei ennallaan 478, 33 miljoonassa eurossa. Yhtiön liiketappio oli 19,51 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin liikevoitto oli 15,64 milj. euroa.

Mediamainonta laski vuoden viimeisellä neljänneksellä 13 prosenttia, mikä alensi Alma Media -konsernin vuoden viimeisen neljänneksen liikevoittoa noin 50 miljoonalla markalla. Osakkuusyhtiöiden edellisvuotta heikompi kannattavuus pienensi liikevoittoa 33 miljoonalla markalla. Toiminnan uudelleenorganisoinnista johtuvia kertaluontoisia kuluja kirjattiin joulukuussa yhteensä 40 miljoonaa markkaa.

Alpressin liikevaihto kasvoi vajaan prosentin edellisvuodesta. Aamulehden ilmoitusliikevaihto jäi 8 miljoonaa markkaa vertailujaksoa pienemmäksi. Alpressin yhteenlaskettu ilmoitusliikevaihto pieneni 11 miljoonaa markkaa. Pääasiassa Iltalehden levikkituottojen kasvun ansiosta koko Alpressin levikkituotot jatkoivat kasvuaan.

Business Information Groupin liikevaihto alentui hieman vertailujaksosta. Marraskuussa Kauppalehden ilmoitusliikevaihto laski noin viidenneksen, mikä vaikutti liikevoiton pienentymiseen.

Vertailujaksoa suuremmat ohjelmistokustannukset ja panostukset Subtv-kaapelikanavaan lisäsivät televisiotoiminnan kokonaiskustannuksia. Kun Broadcasting-liiketoimintaryhmän mainosajan myynnin liikevaihto laski 33 miljoonaa markkaa ja lisäksi TV4 AB:n kannattavuus heikkeni, muodostui viimeinen vuosineljännes liiketoimintaryhmälle tappiolliseksi. Alma Media nosti omistuksensa Oy Suomen Uutisradio Ab:sta (Radio Nova) 61 %:sta 74 %:iin. Broadcasting-liiketoimintaryhmään kuuluvien MTV3 Telen ja Radio Novan liiketoiminnot kehittyivät suotuisasti.

New Media -liiketoimintaryhmässä toimintaa keskitettiin kannattavimpiin yksiköihin ja samalla kannattamattomia yksiköitä lakkautettiin. Näistä syistä johtuen liiketoimintaryhmän liikevaihto laski ja myös kannattavuus heikkeni kertaluonteisten kustannusten johdosta.

Alprintin toiminnan tehostamista ja uudelleenorganisointia jatkettiin. Samalla koko yhtiön liiketoiminnan laajuus mitoitettiin vastaamaan markkinoiden kysyntätilannetta. Lisäksi kesäkuussa toteutettu pienrotaation myynti pienensi liikevaihtoa. Rakennejärjestelyistä aiheutui jaksolle 3 miljoonan markan satunnaiset kulut. Toiminnan keskittäminen pienentää kiinteitä kustannuksia ja parantaa ryhmän kannattavuutta vuoden 2002 ensimmäiseltä neljännekseltä lähtien, Alma Media kertoo.

Emoyhtiön liiketappio oli 38 miljoonaa markkaa (liiketappio 12 miljoonaa). Liiketappiota kasvattivat alaskirjaukset Venture Capital - yhtiöiden osakkeista ja saatavista sekä työsuhteiden päättymisestä johtuneet kertaluonteiset korvaukset ja kasvaneet vuokrakustannukset.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.