Mainos

Alma Median tulos heikkeni

Alma Median liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 1,458 miljardia markkaa eli miltei yhtä suuri kuin vuotta aiemmin. Konsernin liikevoitto kuitenkin supistui 73 miljoonasta markasta 15 miljoonaan. Liikevoiton alentuminen johtui MTV3-kanavan vähentyneestä mainosajan liikevaihdosta, ohjelmakustannusten noususta ja ja vertailujaksoa suuremmista panostuksista New Media -liiketoimintaryhmään ja digitaaliseen televisiotoimintaan. Konsernin liikevoitto koko vuodelta jää selvästi edellisvuotta alhaisemmaksi.

Alma Median voitto ennen satunnaisia eriä oli vielä viime vuoden tammi-kesäkuussa 74 miljoonaa markkaa, mutta tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana voitto oli pudonnut nollaan. Yhtiön osakekohtainen tulos putosi 0,56 eurosta 0,05 euroa tappiolle.

Liikevaihdon kasvu toisella vuosineljänneksellä johtui Alpressin ja erityisesti Iltalehden hyvästä levikkikehityksestä ja siitä, että kuluvan vuoden Broadcasting-liiketoimintaryhmän luvut sisältävät Radio Novan liiketoiminnan. New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihto kasvoi 17 prosnettia. Alprintin liikevaihto laski lähes 10 prosenttia.

Alpressin liikevoitto säilyi huhti-kesäkuussa lähes edellisen vuoden ennätystasolla, huolimatta paperinhinnan yli 10 prosentin noususta. Merkittävin tekijä tässä oli Iltalehden voimakkaasti kasvaneet levikkituotot. Mainosinvestointien väheneminen kesäkuussa heijastui voimakkaimmin Broadcastingin ja Business Information Groupin kannattavuuteen. Televisiomainonnan vähentyminen ja ohjelmakustannusten nousu pienensivät Broadcasting-liiketoimintaryhmän liikevoittoa. TV4 AB:n tulososuus kehittyi vertailujaksoon nähden positiivisesti.

TV-mainonta laski

Lisääntyneestä katselusta huolimatta MTV3-kanavan mainosajan liikevaihto laski 55 miljoonaa markkaa, mikä heikensi yhtiön liikevoittoa noin 40 miljoonalla. Broadcasting-liiketomintaryhmän liikevaihto oli 500 miljoonaa (516 miljoonaa) ja liiketappio 39 Mmk (liikevoitto 18 miljoonaa).

Ohjelmakustannukset ja muuttuvat kustannukset kasvoivat yhteensä 30 miljoonaa markkaa. Liiketoimintaryhmän kustannusten säästöohjelma on edennyt suunnitelman mukaan. Vuosittaiset säästöt kustannuksissa ovat vuositasolla 35-40 miljoonaa vuoden viimeiseltä neljännekseltä lähtien, yhtiö kertoo osavuosikatsauksessaan.

New Media Suomen johtava

Alma Media on kävijämäärillä mitattuna Suomen johtava Internet-palveluiden tuottaja. Ryhmän liikevaihto kasvoi 20 prosenttia 55 miljoonaan markkaan (46 miljoonaa). Ryhmän liiketoiminnoista erityisen positiivisesti ovat kehittyneet luokiltuun ilmoitteluun keskittyvät palvelut ja ja MTV3 Tekstikanava.

Ryhmän liiketappio oli 46 miljoonaa (-19 miljoonaa). Liiketappion kasvuun vaikuttivat merkittävimmin vertailujakson jälkeen käynnistetyt hankkeet. Pelkästään KCRnet Oy:n ja Communications Base Finland Oy:n osuus liiketappiosta oli 13 miljoonaa. Ennakoitua heikommasta menestyksestä johtuen Basen toiminta päätettiin lopettaa jakson aikana. Myös KCRnetin liiketoimintasuunnitelmaa tarkennetaan, Alma Media kertoo.

Ryhmän liiketoimintaa suunnataan entistä selkeämmin kasvaviin ja kannattaviin toimintoihin ja samalla kehitystoimintaa terävöitetään. Ryhmän liiketappion odotetaan pienenevän neljännes neljännekseltä ja liiketoiminnan odotetaan kääntyvän voitolliseksi vuoden 2002 aikana.

Näkymät loppuvuodeksi

Alma Media ei anna tarkkoja ennusteita kuluvan vuoden jälkipuoliskon kehityksestä. Syynä tähän ovat toimintaympäristön vaikeutuminen sekä se, että kansantalouden ja mediamarkkinoiden kehittymiseen liittyy tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon epävarmuustekijöitä.

Alma Media -konsernin kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto jää edellisen vuoden tasolle, mutta jakson liiketappio muodostuu edellisvuotista suuremmaksi johtuen lähinnä Broadcasting-liiketoimintaryhmän heikentyneistä näkymistä ja vertailujaksoa suuremmista panostuksista digitaalitelevisioon.

Konsernin koko vuoden tulos riippuu ennen kaikkea mediamainonnan kokonaiskehityksestä loka-marraskuussa, jotka ovat mainos- ja ilmoitustuottojen kertymän kannalta vuoden merkittävimmät kuukaudet. New Media -liiketoimintaryhmän odotetaan parantavan kannattavuuttaan viime vuoden vertailujaksoon nähden.

Konsernin koko vuoden liikevaihdon odotetaan muodostuvan edellisvuoden tasoiseksi, mutta liikevoiton ennustetaan jäävän selvästi edellisen vuoden liikevoittoa pienemmäksi.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.