Mainos

Alma Median tulos parani

Alma Median alkuvuoden liikevoitto parani 10 miljoonaa euroa verrattuna edellisvuoteen. Vertailukelpoinen tulosparannus oli 30 miljoonaa euroa, kun pois luetaan osakkuusyhtiöiden tulosvaikutus, myyntivoittojen vähentyminen ja osakkeiden alaskirjaus. Vahvan kassavirran ansiosta konsernin nettovelka pieneni 17 miloonaa euroa.

Alma Median liikevaihto tammi-syyskuussa kasvoi 353,2 miljoonasta eurosta 356 miljoonaan. Liikevaihdon kasvu johtui ennen kaikkea Broadcasting-divisioonan kasvaneesta mainosmyynnistä. Konsernin alkuvuoden liikevoitto oli 6,8 miljoonaa euroa, kun vielä vuotta aiemmin kertyi liiketappiota 3,2 miljoonaa euroa.

Alpressin liikevoitto parani 3,3 miljoonaa euroa, Broadcastingin 7,3 miljoonaa euroa, Interactiven 9,5 miljoonaa euroa ja Alprintin 4,5 milj.oonaa euroa. BIG:n liikevoitto laski 1,8 miljoonaa euroa. Emoyhtiön liiketappio oli 2,5 miljoonaa euroa (vuotta aiemmin liikevoitto 3,6 milj. euroa). Vertailuvuoden konsernin liikevoitto sisältää 10 miljoonan euron voiton kiinteistökaupasta. Osakkuusyhtiöiden vaikutus konsernin tulokseen oli -6,2 milj. euroa (-0,5 milj. euroa vuotta aiemmin).

Lipsanen, Juho

Alma Median toimitusjohtaja Juho Lipsanen toteaa olevansa tyytyväinen siihen, että Alpress pystyi jatkamaan vakaata tuloksen parantamistaan, vaikka toimintaympäristö pysyi sanomalehtien kustantajille haasteellisena. Tehostamistoimenpiteiden ansiosta myös muut divisioonat pysyivät kuitenkin ennakoidulla tulosuralla.

Lipsasen mukaan positiivisin kehitys kolmannella vuosineljänneksellä oli analogisen televisio- ja radiotoiminnan merkittävä tulosparannus. -Analoginen MTV3-kanava ja Radio Nova lisäsivät mainosmyyntiään edellisvuodesta yhteensä lähes 2 miljoonaa euroa. Huolimatta kasvaneesta myynnistä ja toimilupamaksun puolittumisesta oli Broadcastingin liiketulos digitaalisen televisiotoiminnan panostuksista johtuen edelleen tappiollinen, Lipsanen sanoo.

Tulevaisuuden näkymät

Alma Media ei odota talouden nopeaa käännettä viimeisellä kolmanneksella. Mediamainonta jää koko vuodelta edellisvuotista pienemmäksi. Televisio- ja radiomainonta voittavat markkinaosuutta myös vuoden viimeisen neljänneksen aikana.

Alpressin koko vuoden liikevaihdon odotetaan jäävän lievästi edellisvuodesta, mutta sen liikevoitto kasvaa merkittävästi vertailuvuotta suuremmaksi. Broadcasting-divisioonan koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan jonkin verran viime vuodesta. Liiketappio jää merkittävästi edellisvuotta pienemmäksi. Divisioonan analoginen toiminta tekee koko vuodelta positiivisen tuloksen.

Alprintin koko vuoden vertailukelpoisen liikevaihdon odotetaan olevan edellisen vuoden tasolla. Kassavirran odotetaan olevan koko
vuodelta positiivisen. Liikevoitto viimeiseltä neljännekseltä ja koko vuodelta jää negatiiviseksi.

Vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihto jää edellisvuotta pienemmäksi. Ilman Talentumia koko vuoden liikevoiton odotetaan olevan lähes edellisvuoden tasolla, Alma Media kertoo.

Alma Media Interactiven tavoitteena on edelleen saavuttaa break even taso koko vuodelta.

Alma Media -konsernin liikevaihto kasvaa hieman edellisvuodesta ja konsernin operatiivisen tuloksen odotetaan olevan positiivinen. Alma Media -konserni julkistaa tuloksensa vuodelta 2002 13.2. 2003.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.