Mainos

Alma Median voitto putosi odotetusti

Alma Media -konsernin viime vuoden liikevaihto oli 2,911 miljardia markkaa (2,868 miljardia vuotta aiemmin). Konsernin lehtiryhmän, Alpressin liikevaihto kasvoi 18 prosenttia, Broadcasting-ryhmän (MTV + Radio Nova) laski 4 prosenttia, New Media -ryhmän liikevaihto kasvoi 107 ja painotoiminnasta vastaavan liiketoimintaryhmän, Alprintin putosi 11 prosenttia. Alma Median viime vuoden liikevoitto oli 188 miljoonaa markkaa (242 miljoonaa vuotta aiemmin). Hallitus ehdottaa osingoksi 4 markka (4 mk) osakkeelta.

Alpressin liikevaihdon kasvuun vaikuttivat erityisesti sanomalehtien hyvin kehittynyt ilmoitusliikevaihto, Iltalehden kasvanut levikkiliikevaihto ja vertailujakson jälkeen ryhmään liitetty Kainuun Sanomain Kirjapaino Oy. Liikevoiton kasvuun eniten vaikuttaneet tekijät ovat Iltalehden lisääntyneet levikkituotot ja Alpressin kokonaisuudessaan kasvanut ilmoitusliikevaihto, Alma media kertoo tiedotteessaan.

MTV:n mainosajan myynnin liikevaihto oli 5 prosenttia vertailujaksoa alhaisempi. Tämän lisäksi liikevoittoa laskivat kohonneet ohjelmakustannukset.

New Media -liiketoimintaryhmän liikevaihtoa kasvattivat erityisesti MTV3 Internetin ja Kauppalehti Onlinen kasvaneet ilmoitus- ja sisällönmyyntituotot sekä DIME-asuntoilmoittelupalvelun toiminnan laajentuminen.

Alprintin liikevaihto ja kannattavuus olivat edellisen vuoden tasolla. Hintatason lasku kotimaassa ja Venäjän markkinoilla eliminoi toiminnan rationoinnilla aikaansaadut kustannussäästöt.

Konserni kasvoi ilmoitustuotoilla


Koko Alma Median liikevaihdon kasvu perustui sanomalehtien voimakkaaseen ilmoitustuottojen kasvuun, Iltalehden levikkituottojen kasvuun sekä Alpressiin liitettyjen uusien yksiköiden liikevaihtoon. MTV:n ja Alprintin liikevaihdot laskivat yhteensä 144 Mmk.

Pohjolan Sanomat Oy lisättiin Alpress-liiketoimintaryhmään marraskuussa 1998 ja Kainuun Sanomain Kirjapaino Oy vuoden 1999 alusta. Alpressin liikevoitto oli 172 miljoonaa markkaa (150 miljoonaa).

Televisiomainonta menetti markkinaosuuttaan mediamainonnasta sanoma- ja aikakauslehdille. Broadcasting-liiketoimintaryhmän (MTV) liikevaihto laski 4 prosenttia ennakoitua heikomman mainosajan kysynnän johdosta. Mainosajanmyynnin liikevaihdon pienentyminen laski ryhmän liikevoittoa lähes 40 Mmk.

Broadcasting-ryhmän tulokseen vaikuttaa MTV Oy:n Ruotsissa toimivan osakkuusyhtiön TV4 AB:n kehitys. TV4 AB:n liikevaihto oli 2,184 miljardia kruunua (2,057 miljardia) ja arvioitu tulos, minkä perusteella Alma Median konsernitilinpäätös on laadittu, oli 190 miljoonaa kruunua (121 miljoonaa). Alma Median konsernitilinpäätöksessä on huomioitu 23,4 prosentin omistusosuutta vastaava osuus TV4 AB:n arvioidusta tuloksesta vähennettynä liikearvopoistolla.

TV4 AB:n vaikutus Broadcasting-liiketoimintaryhmän ja Alma Median tilinpäätöksessä esitettyyn tulokseen oli -1 Mmk (-7 Mmk). Broadcasting liiketoimintaryhmän liikevoitto oli 48 Mmk (111 Mmk).

Käyttäjämäärillä mitattuna Alma Media on Suomen suurin Internet-palveluiden tuottaja. Alma Median Internet-palveluilla on viikoittain yli 400 000 käyttäjää. New Median liikevaihto oli 29 miljoonaa markkaa (14 miljoonaa) ja liiketappio 28 miljoonnaa markkaa (-16 miljoonaa). Ryhmän liikevaihto nousi edellisvuodesta 107 prosenttia. Liikevaihto koostuu pääasiassa verkkolehtien ilmoitus- ja sisältömyynnin tuotoista, MTV3 Internetin ilmoitustuotoista sekä DIME:n, Joblinen ja muiden verkkopalveluiden tuotoista.

Alprintin liikevaihto laski 94 Mmk eli 11 % johtuen Venäjän viennin vähentymisestä. Kysynnän alentuminen heikensi painotuotteiden hintatasoa voimakkaasti Venäjän lisäksi myös kotimaan markkinoilla. Alprintin liikevoitto oli vain hiukan positiivinen (29 Mmk). Venäjän viennin volyymin lasku pienensi Alprintin liikevoittoa 20 Mmk ja hintatason lasku 5 Mmk.

Tulevaisuuden näkymät

Alpressin liiketoiminta- ja kilpailuympäristön odotetaan säilyvän lähes muuttumattomana, minkä johdosta sekä liikevaihdon että liikevoiton odotetaan kasvavan vähintään alan keskimääräistä kasvua vastaavasti, Alma Media kertoo.

MTV3-kanavan mainosajanliikevaihdon odotetaan kasvavan maltillisesti. MTV Oy:n kannattavuutta rasittavat kuluvana vuonna kasvavat ohjelmistokustannukset sekä noin 30 miljoonan markan panostus uuteen TVTV!- kaapelikanavaan. Uuden kanavan liikevaihdon kehitys riippuu ratkaisevasti siitä, kuinka nopeasti jakeluyhtiöt saavat kanavan näkyviin kaapeliverkoissaan ja siitä kuinka kattavaksi vielä jakelusopimusten ulkopuolella olevat kaapeliyhtiöt saadaan mukaan kanavan jakeluun. MTV-konsernin tuloksen odotetaan muodostuvan kasvavista panostuksista huolimatta vuoden 1999 tasoiseksi.

New Media -liiketoimintaryhmän tavoitteena on säilyttää johtava asemansa sekä verkkopalveluiden tuottajana että Internet-mainonnassa Suomessa. Tämä tarkoittaa markkinoiden kasvun ylittävää kasvutavoitetta kävijämäärissä ja liikevaihdon kaksinkertaistumista. Toiminnan kannattavuuden odotetaan kohentuvan, mutta panostusten johdosta liiketappion odotetaan muodostuvan kuluneen vuoden tasoiseksi.

Alprintin toimintaympäristössä ei odoteta tapahtuvan oleellisia muutoksia. Meneillään oleva kustannustehokkuuden parantamisohjelma alkaa vaikuttaa merkittävästi vasta vuoden 2000 jälkeen, joten liiketoiminnan kannattavuuden odotetaan jäävän kuluneen vuoden tasolle.

Alma Media -konsernin liikevaihdon odotetaan kasvavan ja konsernin operatiivisen kannattavuuden paranevan. Liikevoiton odotetaan olevan edellisen vuoden tasolla, huolimatta voimakkaasti kasvavista panostuksista sähköiseen mediaan.
(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.