Mainos

Analyytikot varovaisia arvioissaan Nokian uudesta suunnasta

Analyytikkojen mukaan matkapuhelinten käyttäjille tarjottavat palvelut tuovat Nokialle liikevaihtoa vasta muutamien vuosien kuluttua.

Analyytikot povaavat, että matkapuhelinten käyttäjille tarjottavissa kartta-, musiikki- ja pelipalveluissa alkaa pyöriä rahaa vasta ensi vuosikymmenellä, jos silloinkaan. Todennäköisimmin Nokiankin havittelemat miljardit löytyvät mobiilimainonnasta.

- Suoraan kuluttajille suunnatuista palveluista ei sadan miljardin euron markkinaa kasva. Mutta mobiilissa voi itää samantyyppinen liiketoimintamalli kuin Googlella netissä, arvioi Handelsbankenin analyytikko Karri Rinta.

Google rahoittaa käyttäjille ilmaisen internetin hakukoneensa myymällä mainoksia hakutulosten oheen. Palveluista tulevaisuuden kasvumoottoria hakeva Nokia rynnistää samantyyppiselle apajalle.

- Ja siksi karttayhtiö Navteqin osto oli Nokialta hyvä veto. Matkapuhelinten karttapalvelut ja reittihaut vaikuttavat luontevalta ympäristöltä mainoksille, painottaa Glitnirin pääanalyytikko Jussi Hyöty.

Viihdepalvelut näpertelyä

Nokia on panostanut myös musiikki- ja pelipalveluihin, mutta niistä analyytikot eivät odota isoja rahavirtoja. Ongelmana on se, että jakelijan kakku jää viihdepalveluissa pieneksi.

- Digimusiikista levy-yhtiöt ja artistit vievät kaksi kolmasosaa, välittäjälle jää vain kolmasosa. Loppuosasta Nokiakin siis joutuu tappelemaan markkinajohtaja Applen ja teleoperaattoreidenkin kanssa, kuvailee Handelsbankenin Rinta.

Kännykkämainoksissakin liikkuu vasta puolisen miljardia euroa, mutta markkinatutkimusyhtiöt povaavat kovaa kasvua. Varovaisimmissakin ennusteissa markkinan odotetaan hipovan kymmentä miljardia jo ensi vuosikymmenen alkupuolella.

Kiihokkeena kannattavuus

Mainosmarkkinat houkuttelevat siksikin, että siellä kannattavuus voi olla toista luokkaa kuin laitevalmistuksessa. Tuntumaa antavat Googlen luvut, sillä sen liikevoitto on noin 30 prosenttia.

- Se näkyisi Nokiallakin viivan alla, jos palvelut nousevat vaikka 5-10 prosenttiin Nokian liikevaihdosta. Siis jos hakukonetyyppinen mainonta menee läpi, ja jos Nokia saa vahvan markkinaosuuden, laskeskelee Rinta.

Mobiilimainosmarkkinat kiinnostavat myös muita kuin Nokiaa. Alkuviikosta ohjelmistojätti Microsoftkin ilmoitti ostavansa brittiläisen karttayhtiön ja aloitti myös mainosten sijoittelun matkapuhelinten web-portaaliinsa.

- Kannattaa myös muistaa, että Google on jo vuosia rakentanut suhteita mainostajiin. Nokialta sellainen organisaatio puuttuu, mutta yrityskaupalla se saisi tätä osaamista nopeasti, huomauttaa Rinta.

Riskejäkin miljardeilla

Aikaa mobiilipalvelujen läpimurto vielä vie. Analyytikot laittavat varovaisen odotushaarukan ainakin kolmen neljän vuoden päähän.

- Ehkä aika alkaa olla kypsä mobiilipalveluille, ehkä ei. Sekin epäilyttää, että uusi bisnes vaatii myös paljon innovaatioita, eikä innovatiivisuus ole ollut Nokian vahvuus, painottaa Hyöty.

Nokian riskit ovat miljardien luokkaa, sillä se maksoi yksin Navteqista lähes kuusi miljardia euroa. Voi olla, ettei niille rahoille tule ikinä vastinetta.

- Isoin riski on, että paikannukseen keskittyvät gps-kännykät eivät teekään läpimurtoa. Silloin Nokia tukee palvelupanoksillaan vain laitemyyntiään ja operaattoriasiakkaitaan, arvioi Rinta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.