Mainos

Eläkekauppaa kyseenalaisilla keinoilla

Suomalaisille on myyty vapaaehtoisia eläkevakuutuksia innokkaasti koko 2000-luvun. Nyt jo lähes joka viidennellä työikäisellä suomalaisella on ylimääräinen eläkevakuutus. Myyjiä alalla on laidasta laitaan ja osa turvautuu myös arveluttaviin myyntitapoihin, kertoo MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma.

Suurin osa eläkevakuutussopimuksista tehdään pankeissa ja vakuutusyhtiöissä, mutta tuotteita myyvät myös vakuutusmeklarit ja asiamiespohjalta toimivat yritykset. Yksi suurimmista asiamiesyrityksistä on vakuutusyhtiö Skandia Lifen tuotteita välittävä Alexandria Pankkiiriliike. Sinne helsinkiläinen Teijo Virtanen sai kutsun vuosituhannen alussa.

- He soittivat minulle kaksi tai kolme kertaa. En ollut aluksi kovinkaan kiinnostunut, mutta lopulta sitten menin kuuntelemaan heidän tarjoamiaan vero- ja sijoitusneuvoja.

Nopeasti kävi ilmi, että kyse onkin eläkevakuutuksen myynnistä. Virtanen kertoo asiamiehen näyttäneen tietokoneen ruudulta osakerahastojen aiempaa kehitystä.

- Siltä pohjalta tehtiin tarjouslaskelma 12 prosentin vuosikorolla. Siinä annettiin ymmärtää, että sopimus pitäisi tehdä nopeasti.

Virtanen ryhtyi eläkesäästäjäksi. Hän pitää 12 prosentin tuotto-oletusta lupauksena ja vaatii Alexandriaa vastaamaan siitä.

Virtasen sijoituksen arvo on jäänyt kauas 12 prosentin tuottolaskelmasta. Itse asiassa vajaan vuosikymmenen aikana sijoituksen todellinen arvo on vain hetkellisesti ylittänyt sisään maksettujen vakuutusmaksujen määrän. Ohessa Virtasen itse piirtämä käyrä oman sijoituksensa kehityksestä tällä vuosikymmenellä.

Alexandrian varatoimitusjohtaja Jan Åkesson kieltäytyi 45 minuuttia -ohjelman haastattelusta vedoten aikataulukiireisiin. Sähköpostivastauksessaan hän myöntää, että laskelman lähtökohta ei tänä päivänä ole realistinen.

"1990-luvun loppuvaiheessa suomalaisten osakkeiden yleisindeksin tuotto on ollut historiassa kaksinumeroinen. Osakemarkkinoiden pitkän aikavälin realistinen tuotto-odotus on noin 7-8 prosenttia vuodessa, joten tuottolaskelma ei ole realistinen nykyisin", Åkesson kirjoittaa.

"Asiamies pyrki nopeaan kauppaan"

Lukuisat Alexandrian esittelytilaisuuksissa käyneet henkilöt kertovat asiamiehen pyrkineen painokkaasti siihen, että asiakas tekisi sopimuksen heti ensimmäisen tapaamisen aikana. Myyjän kerrottiin jopa loukkaantuneen, kun asiakas ei suostunut sopimukseen.

- Hän alkoi tiuskia minulle: "Kyllä minä tiedän, ettet sinä enää tänne takaisin tule, jos tuosta ovesta lähdet", eräs esittelytilaisuudessa käynyt kertoi.

- Pyynnöistäni huolimatta myyjä ei halunnut antaa esitteitä mukaan, jotta olisin voinut tutkia niitä kotona, kertoi toinen asiakas.

Alexandrian varatoimitusjohtaja Åkesson vastasi painostusta koskevaan kysymykseen näin:

"Ensimmäinen tapaaminen kestää yleensä vähintään tunnin, jossa ajan kanssa kartoitetaan asiakkaan nykytilanne. Saadun informaation pohjalta asiakkaalle ehdotetaan hänelle soveltuvaa sijoitus- tai säästötuotetta ja siitä asiakas saa aina kaiken materiaalin tutustuttavaksi."

Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan johtava lakimies Harri Isokoski korostaa eläkevakuutussopimuksen vaativan tarkkaa harkintaa.

- Jos sopimus pitää tehdä ensimmäisen myyntineuvottelun aikana, silloin on aivan liian kiire. Kysymys on niin pitkäaikaisesta sitoumuksesta ja monimutkaisesta sopimuksesta, että asian päättäminen nopeasti ei ole missään nimessä suositeltavaa.

Tietosuojavaltuutettu tutkii kampanjaa

Eläkevakuutuskauppiaat etsivät uusia asiakkaita kuumeisesti. Alexandria turvautuu nyt "Ystäväkampanjaan". Yritys pyytää internet-sivuillaan ihmisiä kertomaan ystäviensä nimiä ja yhteystietoja. Mikäli sopimus syntyy tätä kautta, suosittelija saa 50 euron lahjakortin.

Tietosuojavaltuutetun toimisto on ottanut Alexandrian kampanjan tutkintaan. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio pitää toimintaa monella tapaa kyseenalaisena.

- Sähköisessä markkinoinnissa on tiettyjä sääntöjä siitä, milloin kohteelta on saatava lupa markkinointiin. Toisaalta voidaan pohtia myös sitä, vaarantuuko tässä ihmisen oikeus pitää salassa omat raha-asiansa. Nythän palkkion saava suosittelija saa tietoonsa, että suositeltu henkilö on tehnyt sopimuksen yrityksen kanssa.

Alexandria ei näe asiassa ongelmia.

"Ystäväkampanjaamme voisi verrata mihin tahansa kanta-asiakasohjelmaan", varatoimitusjohtaja Åkesson perustelee.

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.