Mainos

Elisan hinnoittelukiistaan etsitään neuvotteluratkaisua

Vääntö lankapuhelinverkon vuokrauksen hinnoittelusta jatkuu vielä jonkin aikaa, sillä korkein hallinto-oikeus KHO on palauttanut Elisan tilaajayhteyksien hinnoittelua koskevan ratkaisun takaisin Telehallintokeskuksen THK:n käsittelyyn.

Telealaa valvova THK katsoi vuoden 1999 lopulla, että silloinen HPY eli nykyinen Elisa on perinyt muilta teleyhtiöiltä ylihintaa näistä yhteyksistä. Elisa valitti päätöksestä ensin hallinto-oikeuteen ja sitten KHO:hon. Myöskään THK ei ollut tyytyväinen hallinto-oikeuden päätökseen.

KHO palautti hinnoittelukiistan kokonaisuudessa THK:lle, vaikka se löysi huomautettavaa vain pienessä osassa THK:n ratkaisua. KHO:n mukaan hinnoittelu on kuitenkin arvioitava kokonaisuudessaan. Tilaajayhteys on ns. viimeinen maili eli yhteys puhelimesta "ensimmäiseen" keskukseen.

Vanhan monopoliajan vuoksi paikalliset puhelinyhtiöt hallitsevat erityisesti tätä pätkää useilla paikkakunnilla. Kilpailijoiden kannattaa yleensä rakentaa uusi yhteys perille asti vain silloin, kun kyseessä on suuri yritys. Tämän vuoksi pienten yritysten ja kuluttajien on vaikea saada muun yhtiön puhelinliittymää. Vaihtoehtojen - ja hinnan - merkitys on korostunut, koska lankaverkon kautta hoidetaan suurin osa internet-yhteyksistä.

THK tyytyväinen, Elisakaan ei valita

THK:ssa ollaan tyytyväisiä korkeimman oikeusviranomaisen päätökseen, koska siinä on lyöty lukkoon pitkälti sen näkemys asioista.

-Päätöksessä on vahvistettu, että tapamme käsitellä kustannuksia ja poistoja ovat oikeita. Sama koskee laskentaperiaatteitamme, talousvalvontapäällikkö Johanna Juusela THK:sta perusteli.

KHO puuttui THK:n tapaan käsitellä verkon arvoa. Juusela uskoo, että jatkossa Elisan kanssa päästään neuvotellen nopeasti yhteisymmärrykseen. THK ei voi määrätä kohtuullista hintaa. KHO:n linjaus helpottaa myös muiden yhtiöiden valvontaa, vaikka Juusela korostaakin, että kohtuullisuus on aina arvioitava tapauskohtaisesti.

-Meidän resurssit ovat siinä määrin pienet, että emme voi samanaikaisesti selvittää kovin monen yhtiön hintoja, hän sanoi.

Juuselan mukaan yleensä yhtiöt ottavat huomioon oikeusviranomaisten linjaukset ja muuttavat käytäntöjään. Hän toivoi, että niin käy nytkin. Myös Elisassa ollaan tyytyväisiä KHO:n ratkaisuun.

-Prosessuaalinen tie on käyty ja nyt haemme Telehallintokeskuksen kanssa hyvässä hengessä yhteisen käsityksen, miten näitä asioita jatkossa hoidetaan, johtaja Pasi Lehmus Elisasta selvitti.

Hänen mukaan tilanne olisi tosin ollut vielä selkeämpi, jos KHO:sta olisi tullut selvät pelisäännöt, miten kustannuslaskelma on toteuttava.

-Tämä jättää järkevän neuvottelutilanteen Telehallintokeskuksen ja meidän välille. Katson, että tämä on aika hyvä, Lehmus sanoi.

Hintojen laskusta ei vielä arviota

Lehmus ei vielä lähtenyt arvioimaan, miten paljon Elisan on laskettava hintojaan. Myöskään THK:n Juusela ei voi sanoa tarkasti miten suuresta hintahaarukasta on kyse. Hänen mukaansa THK puuttuu yleensä asiaan, kun kustannusten ja perittävän hinnan välissä on yli 10 prosentin ero. Monesti väli voi on tuntuvastikin suurempi.

Hintakiista voi joutua uudelleenkin oikeuden käsittelyyn, mutta niin Lehmus kuin Juuselakin odottavat, että ratkaisu löytyy nopeasti neuvotellen.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.