Mainos

EU langetti Koneelle jättisakot

Yhtiössö ei vielä tiedetä valittavatko he komission päätöksestä. Kone voi valittaa päätöksestä 60 päivän sisällä.

Euroopan Unionin komissio rankaisi hissivalmistaja Konetta 142 miljoonan euron sakoilla hintakartellista.

EU:n komissio määräsi yhteensä neljälle suurelle hissinvalmistajalle ja niiden 17 tytäryhtiölle peräti 992 miljoonaa euroa sakkoja hintakartellista.

Kyseessä on kaikkien aikojen suurin rangaistus EU:ssa. Suurimat sakot sai saksalainen ThyssenKrupp. Sen sakot korotettiin 480 miljoonan euroon, koska yhtiö on rikkonut kilpailulakeja toistuvasti. Muita sakotettuja emoyhtiöitä ovat yhdysvaltalainen Otis ja sveitsiläinen Schindler.

Yrityksillä oli laittomia kartelleja Hollannissa, Belgiassa, Luxemburgissa ja Saksassa. Komission mukaan yritykset muun muassa sopivat hinnoista ja antoivat hankkeita toistensa toteutettaviksi ainakin vuosina 1995-2004.

Laskun maksoivat asiakkaat, joiden joukossa oli paljon myös julkisia tahoja. Ylihinnoiteltuja hissejä on päätynyt esimerkiksi sairaaloihin, rautatieasemille ja ostoskeskuksiin. Myös komissio itse on ostanut hissejä sakotetuilta yrityksiltä.

- On pöyristyttävää, että tällaiset kartellit ovat keinotekoisesti nostaneet rakennusten, kuten sairaaloiden, kustannuksia, luonnehti kilpailukomissaari Neelie Kroes.

Kroes huomautti, että hintojen sopimisen aiheuttamat vahingot näkyvät vielä vuosia, koska laitteiden huollosta vastaavat usein samat yritykset, jotka alun perin asensivat laitteet.

Kone ei vielä ilmoita valittavansa

Kone ei toistaiseksi ilmoita, valittaako se päätöksestä.

- Olemme vasta saaneet päätöksen, ja siitäkin vasta lyhyen osan, joten asiaan on ensin tutustuttava tarkemmin, kertoo yhtiön johtokunnan jäsen johtaja Klaus Cawen.

Cawenin mukaan yhtiö ei siten vielä osaa arvioida, onko 142 miljoonan sakko kohtuullinen. Kone voi periaatteessa valittaa päätöksestä EU:n vetoomustuomioistuimeen 60 päivän sisällä.

Cawen pitää tapausta joka tapauksessa ikävänä yhtiölle.

- On ikävää, että tällaista asiaa, joka on päättynyt vuonna 2004 joudutaan yhä käsittelemään. Positiivista on se, että päätös on nyt tässä ja se saadaan siten selkämme taakse, hän sanoo.

Cawen ei usko, että sakko vaikuttaa yhtiön imagoon. Hän painottaa, että Kone toimi kartellin tultua ilmi tiiviissä yhteistyössä komission kanssa ja teki itse laajat tarkastukset kaikissa Euroopan-yksiköissään.

- Sen jälkeen olemme järjestäneet konsernissamme esimerkiksi koulutusta kilpailusäännöistä, jottei tällainen enää toistuisi.

Kone sai komissiolta alennusta sakoista, koska sen Belgian ja Luxemburgin yksiköt antoivat ensimmäisenä tietoja kartellien toiminnasta. Ilman alennuksia sakko olisi noussut lähes 300 miljoonaan euroon.

Herlin voi jatkaa EK:n johdossa

Koneen kartellisakot eivät ole este sille, että yhtiön hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin jatkaa EK:n hallituksen puheenjohtajana. EK:n vaalivaliokunnan puheenjohtajana toiminut Jukka Härmälä sanoo, että kartellitutkimus ja sen mahdolliset seuraukset olivat tiedossa silloin kun valinta tehtiin.

-Vaalivaliokunnalla, joka teki ehdotuksen Antti Herlinin valitsemisesta EK:n puheenjohtajaksi, oli hyvin tiedossa, että tämä tutkinta on meneillään, ja myöskin ennakoitiin, että lopputulos saattaa olla tämäntyyppinen.

Härmälän mukaan näin ollen ei ole mitään tarvetta uusiin toimiin, koska langettavaan tuomioon oli jo varauduttu.

-Mitään muutostarvetta ei tällä hetkellä mielestäni ole.

Ulkomailta tavoitettu Härmälä sanoo, ettei ole perehtynyt komission ratkaisuun tarkemmin.

Härmälä on maaliskuun alussa jättämässä Stora Enson toimitusjohtajan paikan.

EK:n edeltäjäorganisaatio TT:n puheenjohtaja Heikki Pentti erosi aikanaan paikalta, koska Lemminkäiseen kohdistui epäilyjä osallisuudesta asfalttikartelliin, joista aloitettiin oikeuskäsittely. Pentti on edelleen Lemminkäisen hallituksen puheenjohtaja.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.