Mainos

Euro ei ole nostanut elintarvikkeiden hintatasoa

Euron käyttöönoton lähestyminen ei ainakaan vielä ole nostanut elintarvikkeiden hintatasoa.

Ruokakaupassa asiointiin kannattaa ensi vuoden alussa varata terävä mieli ja riittävästi aikaa. Entisten markkahintojen vertaaminen uusiin eurohintoihin ei välttämättä onnistu, sillä moni tuttu elintarvike onkin hinnoiteltu eri tavoin.

Kuluttajaviraston ja Kuluttajatutkimuskeskuksen selvityksen mukaan hintoja ei muuteta muuntokertoimen avulla suoraan euroiksi, vaan hinnoittelutapa muuttuu. Osa muutoksista on nähtävissä jo nyt.

Lääninhallitusten ja kuluttajaviranomaisten ruokakorivertailun mukaan viime vuonna päivittäistavarakaupan merkkielintarvikkeiden yleisin hintaluokka oli 9,00-9,99 markkaa. Tänä vuonna näiden tuotteiden yleisimmät hintaluokat ovat 5,00-5,99 markkaa (1 euro) ja 11,00-11,99 markkaa (2 euroa).

Vielä viime vuonna yhdeksän markan hintatasoon kuului tarkastelussa yli 200 merkkituotetta, mutta tänä vuonna määrä oli pudonnut kolmanneksen. Sitä vastoin viiden ja 11 markan tasolle asettuvien tuotteiden määrä oli kasvanut reilun viidenneksen.

Hintavertailun perustana Kuluttajatutkimuskeskus on käyttänyt ns. nimellishintoja eli hintoja, jotka esiintyvät muita yleisemmin.

-Yksittäisten hintojen muuttumisesta ei kuitenkaan välttämättä seuraa yleisen hintatason nousua, sanoo tutkimuspäällikkö Ville Aalto-Setälä.

Hänen mukaansa vastaisuudessa kokonaishintatasosta päättävät kuluttajat. Koska osa hinnoista nousee ja osa laskee, euron vaikutus kokonaishintatasoon jää kuluttajien harkintaan.

-Jos kuluttajat ovat hintatietoisia ja jättävät selvästi kallistuneet tuotteet ostamatta, yritysten on pakko hinnoitella tuotteensa kilpailukykyisesti eikä hintataso nouse, Aalto-Setälä ennakoi.

Eurosta voi tulla inflaatiopiikki

Selvityksestä käy myös ilmi, ettei eurohinnoittelu ole nostanut elintarvikkeiden hintoja tänä vuonna.

-Maidon ja sianlihan hinnannousujen taustalla ovat ihan muut tekijät, huomauttaa kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz.

Lyhyellä aikavälillä euroon siirtyminen voi aiheuttaa inflaatiopiikin, jos kuluttajien hintatietoisuus vuodenvaihteessa hämärtyy. Kuluttajaviranomaiset uskovat kuitenkin, että kuluttajien valppaus riittää estämään hintojen riehaantumisen.

Kuluttajavirastolla on meneillään yhteistyöhanke eurohinnoista Suomen Kuluttajaliiton kanssa. Hankkeen tarkoitus on aktivoida kuluttajia seuraamaan omakohtaisesti euron vaikutusta hintoihin.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.