Mainos

Finnair ja SAS eri leireissä

Pohjoismainen lentoyhtiö SAS pyrkii antamaan suomalaiskilpailijalleen Finnairille aiempaa enemmän vastusta. Finnairista vakuutetaan, että kilpailun kiristyminen tuo lisää tehoa palveluihin ja muuhun toimintaan. SAS ja Finnair kisaavat eri lentoyhtiöiden yhteenliittymissä.

Lentokoneen ohjaamo

SAS kuuluu Star Allianceen, jonka muita suuria yhtiöitä ovat Air Canada, saksalainen Lufthansa ja amerikkalainen United Airlines. Finnair taas on mukana yhdeksän yhtiön Oneworld-liittymässä, johon kuuluvat mm. British Airways ja American Airlines. Kilpailun kiristymisen myötä lentoyhtiöt ovat liittoutuneet monikansallisiksi alliansseiksi, jotka suunnittelevat yhteislentoja sekä vastavuoroisia asiakasetuja matkustajilleen.

SAS:n kaupallisen johtajan Tom Karlssonin mukaan Star Alliance tähtää 30 prosentin osuuteen Suomen lentomyynnistä. Tämän vuoden runsaan viiden miljardin kokonaismyynnistä Star Alliance uskoo nappaavansa 1,5 miljardia markkaa. Tällä haavaa osuus on neljänneksen tuntumassa. Markkinaosuustaistoa enemmän SAS tähtää aluksi oman ja Suomessa toimivan tytäryhtiönsä Air Botnian imagon kirkastamiseen. Viime syksyn ratkaisut Air Botnian reittiverkon uusimisissa, jolloin mm. Itä-Suomen lennoista luovuttiin, tahrasivat jonkin verran yrityskuvaa.
-Pyrimme nyt aggressiivisesti tuomaan markkinoille erilaisia kampanjoita, SAS:n Karlsson sanoo. SAS kampanjoi lähinnä hinnalla ja bonuksilla, joita yhtiö myy lyhytaikaisilla tarjouksilla.

Finnair: Ei vaikutusta

Finnairin kaupallisen ryhmän vetäjän Eero Aholan mukaan SAS:n viimeaikaisesta panostuksesta huolimatta mitään oleellista ei Suomen markkinoilla ole tapahtunut. Ahola kuitenkin myöntää, että kilpailijan tuotekehitys ja muut ratkaisut patistavat kehittämään omaa toimintaa.
-Mitä kovempaa kilpailu on, sitä kovempi pakko on kehittyä, Ahola sanoo. Aholan mukaan Star Alliance ei ole onnistunut ottamaan markkinaosuutta Finnairilta.
-Markkinaosuudet ovat pysyneet muuttumattomina vuosikaudet, hän sanoo. Finnairin päätös liittyä viime vuonna Oneworldiin paransi Aholan mukaan tuntuvasti Finnairin kilpailuasemaa. Se laajensi mm. lentokohteiden määrän kymmenkertaiseksi.
(STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.