Mainos

Finnair tilaa lisää laajarunkoisia Airbus-koneita

Laivastouudistuksen taustalla on yhtiön kasvava Aasian-liikenne. Konetilausten kokonaisarvo on noin kaksi miljardia euroa.

Finnair pistää paketin uusiksi kaukoliikennelaivaston uudistamisessa. Rahaa palaa lähes kaksi kertaa aiemmin ilmoitettua enemmän, kun yhtiö tilaa Airbusilta lisää koneita ja aikaistaa laajarunko-ohjelmaansa.

Kahden miljardin euron investointi on niin suuri, että Finnair joutuu miettimään myös rahoituksensa uusiksi. Toimitusjohtaja Jukka Hienonen väläytti tänään osakeannin järjestämistä yhtenä mahdollisuutena vahvistaa yhtiön pääomarakennetta.

Finnair kertoi joulukuussa 2005 eli runsas vuosi sitten alkuperäisestä yli miljardin euron uudistusohjelmastaan. Se alkoi kuitenkin nitistä heti kättelyssä, kun Airbus ilmoitti A350-laajarunkokoneensa huomattavasta myöhästymisestä. Finnair oli suunnittelut A350:sta kaukolentojensa runkokonetta vuodesta 2012 lähtien.

Hienosen mukaan myöhästyminen aiheutti sen, että Finnair tarvitsi eräänlaisen sillan kantamaan yhtiön kaukoliikennettä kunnes uudet A350-koneet saadaan lopulta käyttöön.

Ratkaisuna on Airbusin vanhempien A330/340-laajarunkokoneiden lisätilaukset, jotka mahdollistavat myös vanhoista MD11-koneista luopumisen suunniteltua aikaisemmin.

Finnair tilaa nyt kuusi uutta A330/340-konetta joulukuussa 2005 tilatun neljän A340-koneen lisäksi. Välillä yhtiö on jo ennättänyt hankkia yhden A340-koneen.

Uudet koneet tulevat Finnairin voimakkaasti kasvavaan Aasian-liikenteeseen, joka on laivastouudistuksen takana.

Kiinteään hintaan

Uuteen ohjelmaan kuuluu myös A350-koneiden lisätilaus. Niitä tulee yksitoista, kun vuoden 2005 tilaus oli yhdeksän. Lisäksi voimassa on neljä tilausvarausta.

Hienosen mukaan neuvottelut uudesta sopimuksesta alkoivat viime kesäkuussa, kun Airbus joutui pistämään A350-hankkeensa uusiksi eräiden suurasiakkaidensa tarpeiden vuoksi. Finnairille alkuperäinen kone olisi kelvannut, mutta yhtiöllä ei ole mitään parempaa konetta vastaan.

Finnair teki alunperin kaupat Airbusin kanssa kiinteään hintaan. Hienosen vertauksen mukaan tilanne on kuin saisi kesäkuun Passat-tilauksen sijasta samaan hintaan joulukuussa neliveto-Audin.

Avaimena joustavuus

Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, joka on muuttanut A350-konekauppansa uuden A350XWB-version tilaukseksi. Hienonen arvioi, että asiaa arvostetaan kovaan riepotukseen joutuneen Airbusin tehtailla.

Hienosen mukaan Finnair saa etua aikaisesta liikkeellä olosta hintojen ja kauppaehtojen muodossa. Avaimena on joustavuus, sillä Finnair saa uuden sopimuksen mukaan tarpeellisen määrän koneita niin hyvässä kuin heikossa markkinatilanteessa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.