Mainos

Fiskarsista tulee Englannin kuningattaren hovihankkija

Ehrnroothien sukuyritys Fiskars nousee jälleen yhden portaan kuninkaallisilla portailla.

Vuonna 2013 hankitun Royal Copenhagenin jälkeen yhtiö ostaa brittiläiset Royal Doultonin, Royal Albertin ja Wedgwoodin sekä irlantilaisen Waterfordin ja slovenialaisen Rogaskan.  

Royal Doulton ja Wedgwood ovat Englannin kuningattaren hovihankkijoita.  

– Arvostamme laatua, designilla on erittäin suuri merkitys ja brändeillä on pitkä historia, jota arvostamme, Fiskarsin toimitusjohtaja Kari Kauniskangas kertoo.  

Fiskarsin uudet tuotemerkit:

-Wedgwood, (Britannia, perustettu 1759), astiastot, perinteinen    
-Royal Doulton, (Britannia, 1815), astiastot, modernimpi   
-Royal Albert, (Britannia, 1904), astiastot, koristeellinen  
-Waterford, (Irlanti, 1783), kristalli  
-Rogaska, (Slovenia,1665), kristalli  
-Lisäksi: Keramiikkatehdas PTD (Indonesia)  
-Fiskars on perustettu vuonna 1649   

Hankitut luksusluokan kristallit ja astiat ovat tyyliltään erilaisia, ja ne täydentävät Kauniskankaan mukaan toisiaan. Ne ovat myös lisä Royal Copenhagenin astiastojen ja Iittalan lasien rinnalle.

Fiskars ostaa Royal Doultonin, Royal Albertin, Wedgwoodin, Waterfordin ja Rogaskan omistavan WWRD:n yhdysvaltaiselta pääomasijoitusyhtiöltä KPS Capital Partnersilta. Kauppahinta on noin 400 miljoonaa euroa. Fiskars ostaa WWRD:n lyhyen koron rahastoissa olevilla sijoituksillaan, eli käytännössä Wärtsilän osakkeiden myynnistä saadulla käteisellä.

– Pääsemme selkeästi uuteen kokoluokkaan, Kauniskangas sanoo.  

Fiskarsin liikevaihto nousee kaupan myötä yli 1,2 miljardiin euroon nykyisestä vajaasta 800 miljoonasta eurosta.  

Kauniskangas sanoo, että Fiskars nousee johtavaksi toimijaksi maailmassa luksus- ja premiumluokan kristallien, astiastojen ja lahjatavaroiden valmistajana. Hän ei kuitenkaan väitä, että yhtiö on suurin, vaan "yksi suurista, ellei suurin".

Uusia jakelukanavia

Tuotemerkkien ja kuninkaallisen loiston lisäksi Fiskars ostaa jakelukanavia, joista on hyötyä myös Iittalan ja Royal Copenhagenin markkinoinnissa. Mukana seuraa myös huippuluokan suunnittelijoita.

WWRD:llä on 226 omaa myymälää, joista kaksi kolmannesta on Aasiassa. Lisäksi myymälöitä on kautta maailman tasokkaissa tavarataloissa kuten Lontoon Harrodsissa.  

Fiskarsille erityisesti Aasiassa läsnäolo vahvistuu moninkertaiseksi. Yhdysvalloissa tuotevalikoiman painopiste siirtyy asumisen tuotteisiin.

Samalla astiat, lasit ja muut asumisen tuotteet nousevat suurimmaksi tuoteryhmäksi, kun nyt lähes kaksi kolmannesta on käyttöesineitä kuten kirveitä ja puutarhavälineitä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.