Mainos

Huhtamäen kulukuuri alkaa purra

Kokonaisuudessaan Huhtamäki onnistui lisäämään myyntiään alkuvuonna viitisen prosenttia vajaaseen 1,2 miljardiin euroon.

Pakkausyhtiö Huhtamäki on rukannut rakennettaan kovalla kädellä ja nyt tuloksiakin alkaa näkyä.

Huhtamäen tulos alkuvuodelta jäi hieman odotuksista, vaikka yhtiö onnistuikin muuttamaan viime vuoden uudelleenjärjestelyistä aiheutuneet tappiot selväksi voitoksi. Huhtamäen tammi-kesäkuun voitto ennen veroja oli lähes 70 miljoonaa euroa, kun viime alkuvuosi oli melkein 18 miljoonaa euroa miinuksella.

Tulosta kohensi muun muassa onnistumiset Yhdysvalloissa, jossa erityisesti vähittäiskaupan kerta-astioiden myynti jatkui vahvana. Tällaisia kerta-astioita ovat esimerkiksi erilaiset valmisruokapakkaukset.

Huhtamäki onnistui lisäämään liikevaihtoaan alkuvuonna viitisen prosenttia vajaaseen 1,2 miljardiin euroon. Loppuvuoden näkymät yhtiö piti ennallaan, mutta huolia aiheuttavat raaka-aineiden hintapaineet. Öljyn kallistuminen nimittäin hiostaa muovien hintoja ylöspäin.

Kasvavat markkinat Huhtamäen kiikarissa

Huhtamäen toimitusjohtaja Heikki Takanen totesi tulosjulkistuksen yhteydessä, että toiminnan uudelleenjärjestelyt ovat hyvässä vauhdissa, mutta eivät vielä valmiita. Pari vuotta Huhtamäkeä vetänyt Takanen on keskittynyt pääasiassa pistämään Huhtamäen omia nurkkia kuntoon.

Uudelleenjärjestelyt eivät ole helppoja yhtiössä, jolla on noin 70 tehdasta vajaassa 40:ssä eri maassa. Toimintojen kovin tiukka keskittäminen ei onnistu, sillä pakkauksia ei useinkaan ole kannattavaa kuljettaa kovin pitkiä matkoja.

Kasvavat markkinat Itä-Euroopassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa ovat vahvasti Huhtamäen kiikarissa, sillä ne tarjoavat komeita kasvunäkymiä. Tämä johtuu siitä, että pakkausten kysynnän kasvu kulkee käsikädessä ihmisten vaurastumisen kanssa.

Länsimaissa ei vastaavia kasvunäkymiä ole tarjolla, sillä pakkausteollisuuden kasvu matelee suurin piirtein samaa tahtia talouskasvun kanssa. Huhtamäki onkin panostanut investointeihin kasvavilla markkinoilla.

- Vahva asema kehittyvillä markkinoilla on meille mahdollisuus, joka meidän pitää osata hyödyntää, Takanen linjaa.

Huhtamäen myynnistä jo noin 15 prosenttia tulee kasvavilta markkinoilta.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.