Mainos

Japanilaiset autonvalmistajat toipuvat järistyksestä

Japanilaiset autonvalmistajat ovat toipumassa maaliskuun maanjäristyksestä. Huhti-kesäkuun tulokset ovat surkeita, kun tuotanto keskeytyi useilla omilla ja alihankkijoiden tehtailla, mutta alkaneesta vuosineljänneksestä odotetaan paljon parempaa.

Osien valmistus on lähtenyt käyntiin nopeammin kuin arvioitiin. Nyt ennakoidaan, että alihankintaketjut ovat täysin kunnossa lokakuuhun mennessä.

Eniten kirittävää on Toyotalla ja Hondalla, joiden tuotanto Japanin markkinoilla romahti peräti 80 prosenttia. Toyotan ja Hondan odotetaan tehneen raskaimmat tappiot huhti-kesäkuussa.

Kolmas suuri valmistaja Nissan selvisi järistyksestä vähemmällä, mutta senkin tuotanto puolittui. Nissanin arvioidaan pysyneen voitolla, mutta vuoden takaiseen verrattuna tuloksen odotetaan pudonneen selvästi.

Markkinoilla katseet onkin suunnattu jo ensi vuoteen. Analyytikot odottavat autonvalmistajien arvioita, joita ne antavat alkaneella tulosjulkistuskaudella.

Japanin autoteollisuudelle on kehkeytymässä uusia haasteita maanjäristystuhojen jälkeen. Yksi suurimmista on jenin vahvistuminen suhteessa dollariin. Se heikentää Yhdysvaltain viennin kannattavuutta.

Toinen ongelma on automarkkinoiden kasvun jyrkkä hyytyminen maailman suurimmilla automarkkinoilla Kiinassa.

Korealaiset hyötyivät

Japanilaisten kolmas - ei suinkaan vähäisin - haaste on markkinoiden valtaaminen takaisin korealaisilta valmistajilta. Ne ovat hyötyneet maanjäristyksen aiheuttamista tuotantokatkoksista japanilaisten kilpailijoiden tehtailla.

Korealaisten Hyundain ja Kian maailmanlaajuisen markkinaosuuden arvioidaan nousseen jyrkästi huhti-kesäkuussa. Hyundai ja Kia ovat sisaryhtiöitä. Konserni oli jo viime vuonna maailman viidenneksi suurin autonvalmistaja.

Vahvistuva valuutta on kuitenkin myös korealaisten valmistajien ongelma. Etelä-Koreanin wonin kurssin odotetaan nousevan edelleen heikkoa dollaria vastaan.

Kun japanilaiset valmistajat pääsevät jälleen iskuun, Hyundai kärsii analyytikkojen mukaan kilpailun koventumisesta enemmän kuin Kia. Syynä on se, että Hyundailla on Yhdysvaltain markkinoilla enemmän malleja, jotka kilpailevat japanilaisten autojen kanssa.

(MTV3 - STT - Reuters)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.