Mainos

Kännykkämaksaminen kehittyy hitaasti

Pankit ja luottokorttilaitokset haluavat, että päivittäisiä raha-asioita ja ostoksia siirretään hoidettavaksi kännyköihin. Käytännössä kyse on siitä, että tulevaisuudessa kännykällä voisi maksaa esimerkiksi kaupassa, taksissa tai kirpputorilla.

Laajemmin ajateltuna kyse on kehityskulusta, joka alkoi nykymuotoisten maksukorttien käyttöönotosta. Nyt sirukorttimaksaminen on arkipäiväistä ja kaikille tuttua. Pankkien haaveissa siintävä kännykkämaksaminen, jossa matkapuhelinlaite sisältää pankki- tai luottokorttivalmiuden, on kuitenkin vielä ison harppauksen takana.

Pankki- tai luottokorttitilien hallinta suoraan kännykällä ilman nettiselainta edellyttää aivan uudenlaisia tietoturvaratkaisuja. Vielä isompi haaste on vähittäiskauppaan sopivan järjestelmän kehittäminen, joka olisi riittävän nopea, yksinkertainen ja luotettava.

Pankkeja edustavan Finanssivalvonnan toimitusjohtaja Pia-Noora Kauppi uskoo kaikesta huolimatta kännyköiden yleistyvän maksuvälineinä lähitulevaisuudessa.

Suuri este uusille maksutapatekniikoille on jo ylitetty. Euroalueen pankit ovat yhdenmukaistamassa maksuliikennejärjestelyitään siten, että viipeet ja palvelumaksut rahansiirroissa eri toimijoiden välillä minimoituisivat. Muun muassa kännykkämaksamisen yleistyminen edellyttää sitä.

- Kahden kolmen vuoden kuluessa siirrymme täysimääräisesti uuteen eurooppalaiseen maksualueeseen. Kun työ on valmis niin silloin pankeilla on järkevät mahdollisuudet tarjota uusimuotoisia mobiilimaksamisen palveluita.

Luottokorttiyhtiöt odottavat innolla tekniikan kehittymistä ja kännykkämaksamisen yleistymistä.

Ongelmia aiheuttaa kuitenkin matkapuhelinmallien erilaisuus ja näin ollen hankala yhteen sovitettavuus maksuliikennejärjestelmään, jonka tulisi olla yhtenäinen.

- Varsinkin Nokian puhelimet ovat hankalia tässä suhteessa. Yhdysvalloissa Applen IPhoneen on jo kehitetty hyviä maksuratkaisuja, mutta Nokia on tässä suhteessa jäljessä, toimitusjohtaja Heikki Kapanen Luottokunnasta kertoo.

Oma lukunsa ovat tietysti asiakkaat. Kukaan ei tiedä, kuinka suuri joukko oikeasti omaksuu puhelimen totutun ja toimivan korttimaksamisen ja käteisen lisäksi. Lisäksi kännykkämaksaminen aiheuttaa väistämättä erilaisia välillisiä kuluja, jotka kaikella todennäköisyydellä peritään asiakkaalta.

Nykymuotoinen kännykkämaksaminen rajoittuu Suomessa limuautomaatteihin, joukkoliikenteen kertalippuihin ja muihin pienimuotoisiin ostoksiin. Tällaisten ostosten laskutus kuuluu teleoperaattoreille, mutta tulevaisuudessa kännykän ulottaminen tilien käyttölaitteiksi lopettaisi käytännön.

Teleoperaattoreiden rooli on, kuten moni muukin asia, vielä täysin auki tulevaisuutta suunniteltaessa. Kännykkämaksaminen oli pääaiheena Helsingissä järjestetyssä Maksufoorumissa, johon osallistui suuri joukko maksuliikennealan ammattilaisia.

Katso Pauli Poutasen juttu

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.