Mainos

Kaupan halpamerkkien myynnissä raju kasvu – kuluttajat entistä tarkempia

Synkistyvät talousluvut ja kuluttajien heikentyvä ostovoima näkyvät ostoskäyttäytymisessä.

Ainakin S-ryhmän kaupoissa kuluttajat ostavat yhä useammin SOK:n omien brändien tuotteita, jotka ovat usein halvempia kuin kilpailijoiden vastaavat tuotteet.

S-ryhmän valikoimajohtajan Ilkka Alarodun mukaan Rainbow- ja Xtra-merkkisten tuotteiden myynti kasvoi tammi-toukokuun aikana jopa noin 25 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna.

–Kuluttajat arvioivat tarkasti ostoksiaan ja jotkut siirtävät jonkin verran kulutustaan edullisempiin vaihtoehtoihin. Taloustilanne vaikuttaa myös siihen, että ollaan tarkempia ruoan kulutuksen suhteen, pyritään käyttämään ostetut tuotteet tarkemmin ja siten vähentämään hävikkiä. Sitten katsotaan tietysti hinta-laatusuhdetta tarkemmin, Alarotu arvioi.

Kulutus jakautuu kahtia

Alarotu arvioi kehityksen kertovan myös kulutuksen jakautumisesta kahteen ääripäähän.

–Kulutus polarisoituu tänä päivänä aika lailla. Meillä on tuotealueita, esimerkiksi lähiruoka ja luomu, jotka voivat olla normaalituotteita hieman kalliimpia, ja niiden myynti kasvaa ihan selvästi. Ja sitten meillä on nämä hinta-laatusuhteeltaan edullisimmat tuotteet, joita nämä Rainbow- ja Xtra-tuotteet edustavat, joiden myynti kasvaa myös voimakkaasti, Alarotu kertoo.

MTV3 Uutiset ei saanut alkuvuoden lukuja Ruokakeskon myymien niin sanottujen halpatuotteiden, eli Pirkka- ja Euroshopper -tuotteiden myynnin kehityksestä. Toimitettujen lukujen mukaan kyseisten tuotteiden myynnin kasvu oli viime vuonna 11,8 prosenttia verrattuna vuoteen 2011.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.