Mainos

Kauppa voi periä asiakkaalta maksukortin aiheuttamat kulut

Toukokuun alusta voimaan tullut maksupalvelulaki oikeuttaa kauppoja veloittamaan asiakkailta erillistä palvelumaksua korttimaksuista. Kauppiaalle syntyy korttimaksujen vastaanottamisesta kustannuksia, ja mahdollinen palvelumaksu olisi tietty prosenttiosuus. Kauppias saa periä asiakkaalta kuitenkin vain maksu- tai luottokortista aiheutuvat todelliset kustannukset.

Kauppiaan, joka veloittaa erillistä palvelumaksua kortilla maksamisesta, pitää ilmoittaa veloittamansa maksut esimerkiksi asettamalla ne näkyville kaupan oveen tai kassan yhteyteen. Käteisellä maksaminen on edelleen yhteiskunnallisesti kaikkein kallein vaihtoehto. Aamulehden mukaan vain harvat kauppiaat tarttuvat tilaisuuteen ainakin toistaiseksi.

- Luottokunnan debit-korteista mahdollinen asiakkaalta perittävä prosenttiosuus olisi 0,31 prosenttia, kertoo Luottokunnan viestintäjohtaja Johanna Suhonen.

Palvelumaksun suuruus vaihtelee kuitenkin korttityypin ja kortintarjoajan mukaan. Joistain korteista veloitettava maksu voi olla jopa kahdesta kolmeen prosenttia.

Vastuu kortin väärinkäytöstä voi jäädä asiakkaalle

Uuden lain mukaan asiakkaalle voi syntyä vastuu maksuvälineen katoamis-, varastamis- ja väärinkäytöstilanteissa, jos asiakas on itse toiminut huolimattomasti. Jo lievä huolimattomuus saattaa aiheuttaa vastuuta, mutta vastuu rajoittuu pääsääntöisesti 150 euroon.

Vastuuraja ei kuitenkaan päde tapauksissa, joissa asiakkaan katsotaan toimineen tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Törkeänä huolimattomuutena pidetään mm. sitä, että maksukorttia ja tunnusluku säilytetään samassa lompakossa.

Kauppiaan on jatkossa säilytettävä korttitositteet aiempaa pitempään. Taustalla on maksupalvelulain säännös maksajan oikeudesta vaatia palautusta oikeudettomasta, virheellisesti toteutetusta tai toteuttamatta jääneestä maksutapahtumasta.

Maksujen nopeus kasvaa

Suomen ja EU- ja ETA-maiden välisten maksujen nopeus kasvaa. Maksut välittyvät saajalle kolmen pankkipäivän kuluessa maksupäivästä ja vuodesta 2012 alkaen yhden pankkipäivän kuluessa.

Myös pankin tiedonantovelvollisuus laajenee. Pankin on esimerkiksi ilmoitettava asiakkaalle hylätyistä maksuista asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Ilmoitus on annettava viimeistään siinä ajassa kuin maksu olisi pitänyt toteuttaa.

(MTV)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.