Mainos

Kilpailu laskuista käy yhä kiivaampana

Lasku voi olla nykyään myös mainos ja tiedote. Tutkimuksien mukaan perinteistä mainospostia luetaan vähemmän kuin laskua.

Kilpailu laskutuspalvelujen tarjoamisesta yrityksille ja organisaatioille on kiristynyt. Laskutusprosessiin liittyvien palveluiden hintataso on laskenut ja valikoimat ovat laajentuneet, kertoo johtaja Miikka Savolainen Itellasta.

Lähes kaikki suuret yritykset ovat ulkoistaneet laskutuksensa. Savolaisen mukaan Suomessa kulkee vuodessa lähes 300 miljoonaa laskua yrityksiltä kuluttajille. Suurin ryhmä ovat teleoperaattorien lähettämät laskut. Yritykseltä toiselle lähetetään noin 150 miljoonaa laskua.

Savolainen kertoo, että Itella on laskutusratkaisujen markkinajohtaja. Tarkkoja lukuja liiketoiminnan suuruudesta hän ei halua kertoa. Pohjoismaisilla markkinoilla suurinta osuutta hallitsee Ruotsin postin omistama Strålfors, joka on iso toimija myös Suomen markkinoilla.

Muita erilaisten laskutuspalveluiden tarjoajia Suomessa ovat muun muassa Enfo, Tieto-Enator, VM-data ja Hansaprint.

Markkinat laskutusratkaisujen tarjoajille syntyivät 1990-luvulla.

- Silloin yritykset alkoivat ulkoistaa laskutusprosessia tulostuksen ja kuorituksen osalta. Myöhemmin laskutuksen kokonaisprosessiin liittyviä asioita on alettu ulkoistaa enemmänkin, Savolainen kertoo.

Savolaisen mukaan tilanne on samankaltainen Ruotsissa, mutta esimerkiksi Saksassa ulkoistaminen on vähäisempää.

Lasku täydentää markkinointia

Laskua käytetään yhä useammin myös mainonta- ja tiedotustarkoitukseen. Savolaisen mukaan laskun markkinointikäyttö ei kuitenkaan ole yleistynyt niin voimakkaasti kuin Itellassa olisi toivottu.

Laskujen valjastaminen markkinointiin perustuu siihen, että perinteistä mainospostia ei juuri viitsitä lukea. Tutkimusten perusteella ihminen käyttää laskun lukemiseen keskimäärin yli 40 sekuntia, kun pelkkään mainokseen käytetty aika on lyhyempi.

- Laskua pystyy käyttämään tietyntyyppiseen markkinointiin, mutta se on hyvin erilainen väline kuin vaikkapa suoramarkkinointi. Ne täydentävät toisiaan, Savolainen sanoo.

Laskuun voi liittää yksilöllisiä viestejä kullekin vastaanottajalle. Savolaisen mukaan markkinointiin soveltuvat erityisen hyvin sähköiset laskut, joihin voi yhdistää esimerkiksi linkkejä internetiin.

Kuluttajien sähköinen laskutus vähäistä

Sähköisten laskujen osuus kuluttajille lähetettävistä laskuista on yhä pysynyt Suomessa pienenä. Savolainen kertoo, että yritykset välittävät kuluttajille sähköisesti ainoastaan yhdestä kahteen prosenttia laskuista.

Esimerkiksi Virossa kuluttajien laskuista yli kymmenesosa toimitetaan sähköisinä.

Yritysten välisessä laskutuksessa sähköinen lasku sen sijaan on yleistynyt Suomessa maailman huipputahtia. Savolaisen mukaan sähköisten laskujen osuus yritysten välisestä laskutuksesta on kymmenestä kahteenkymmeneen prosenttia.

Savolainen ei pidä hyvänä ajatusta laskujen lähettämisestä tavallisella sähköpostilla.

- Se ei ole niin tietoturvallista eikä varmistuskuittauksia ole. Laskut saattavat myös jäädä roskapostisuodattimiin, Savolainen sanoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.