Mainos

KKO: Vakuutusyhtiön pitää palauttaa perimiään maksuja

Eläkevakuutusyhtiö Skandia Lifen on palautettava perimiään kuluja, joista se ei antanut asiakkaalle riittävän selvästi tietoa etukäteen. Korkein oikeus (KKO) antoi asiasta ennakkoratkaisun tänään.

Asian oikeuteen vienyt nainen teki eläkevakuutussopimuksen Skandian kanssa keväällä 1998. Yhtiö peri säästöistä yhden prosentin hallinnointikulua, mikä pienensi sijoitusta merkittävästi. Kuluttajaviraston mukaan vaikutus saattoi olla kymmeniä tuhansia euroja.

Ennen sopimuksen tekemistä nainen oli saanut vakuutusyhtiöltä tuoteselosteen sekä esitteen, joissa hallinnointikulu oli mainittu. Naisen mukaan sopimustarjous oli kuitenkin laadittu niin, että siitä ei voinut havaita kulun todellisia vaikutuksia. Yhtiön mukaan tiedot oli annettu lain vaatimalla tavalla.

KKO asettui naisen kannalle - kuten aiemmin myös Helsingin käräjäoikeus ja hovioikeus. Vaikka hallinnointikulu oli mainittu tuoteselosteessa ja esitteessä, niissä ei tarkemmin käsitelty tai havainnollistettu kulun vaikutuksia. Sen vuoksi vakuutuksen markkinointi oli puutteellista.

Ratkaisu syntyi äänestämällä. Kaksi asian ratkaisseista viidestä oikeusneuvoksesta olisi tuominnut jutun Skandia Lifen hyväksi.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.