Mainos

Kuluttajavirasto: Järki matkaan hintahulinoissa

Ostoskampanjoihin kannattaa suhtautua varauksella, sillä tarjoushinta ei vielä takaa sitä, että tuote tulee hankittua keskivertoa edullisemmin. Tarjousten tuijottamisen sijaan tarkan kuluttajan on viisainta vertailla eri liikkeiden hintoja.

– Vaikka kyse olisi alennusmyynnistä, lainsäädäntö ei edellytä, että alennettu hinta pitää merkitä. Jos se merkitään, sitä on oikeasti pitänyt myydä sillä hinnalla, kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki kertoo.

– Käytännössä kuluttajahan ei sitä tiedä, onko tuote nyt sen edullisempi vai ei. Siinä tulee jokaiselle kuluttajalle selonottovelvollisuus, Hakamäki kertoo. Hän suosittaakin vertailemaan hintoja kilpailijoiden kesken.

Mikäli kyse on perinteisestä alennusmyynnistä, pitää kuitenkin alennusprosentin olla todellinen.

– Nähdäkseni kuluttajalla on oikeus saada tietää, millä hinnalla tuotetta on myyty aikaisemmin. Jos elinkeinonharjoittaja väittää, että nyt tuote on alennuksessa, se pitää näyttää toteen, myös kuluttajalle ja viime kädessä meille viranomaiselle, Hakamäki sanoo.

Usein liikkeet haluavatkin erottautua mainostamalla alennusprosenttejaan. Monesti näkee käytettävän myös ovh-hintaa vertailukohtana.

– Ovh-hintojen käyttö markkinoinnissa on lainvastaista. Ainoastaan siinä tapauksessa voidaan verrata ovh-hintaan, jos jälleenmyyjä pystyy näyttämään toteen, että sitä yleisesti kaikki muut myyvät siihen hintaan. Muuten se on harhaanjohtavaa, Hakamäki toteaa.

Tarjoustavaraa ei aina riitä kaikille halukkaille. Laki ei määrää mitään siitä, kuinka suurin erin liikkeiden tulee tarjouskampanjoihin varautua. Yllätyksiä voi aina tulla, mutta lähtökohta kuitenkin on, että elinkeinonharjoittajan tulee kertoa, mikäli saatavuudessa on rajoituksia.

– Elinkeinonharjoittaja on ammattilainen, jonka pitää pystyä hahmottamaan tuotteen menekki. Lainvastaista on sellainen ikään kuin täkymainonta, että pistetään isolla että nyt on tällainen tuote näin edullisesti ja houkutellaan kuluttaja liikkeeseen, mutta käytännössä tuotteet ovat menneet ensimmäisen tunnin aikana. Kuluttajalle täytyy tarjota riittävästi tietoa.

Hakamäki neuvookin pitämään pään kylmänä hintahulinoissa.

– Aina kannattaa pitää järki matkassa. Monet ostopäätökset tehdään myös tunteella ja mielikuvien perusteella. Mutta vaikka mainonta loisi mielikuvan että jokin on todella halpa, se voi olla vielä kalliimpi kuin mitä saa naapurista.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.