Mainos

Kuluttajien aivot toimivat markkintalouden käänteitä hitaammin

Tilastokeskuksen kuluttajabarometri kertoi tänään, että kuluttajien usko omaan talouteen on heikentynyt ja on ollut viimeksi yhtä alhaalla vuonna 1997.

Tilastokeskuksen yliaktuaari Pertti Kangassalo on tehnyt sen havainnon, että miehet uskovat talouteen vankemmin kuin naiset.

- Miehet ovat aina optimistisempia talouden suhteen, naiset pessimistisempiä. Osasyy saattaa olla se, että nainen huolehtii useimmin perheessä päivittäisistä menoista, ja pysyy näin kärryillä hintakehityksestä ja omasta taloudesta.

Kangassalo arvioi, että miehet taas hallitsevat paremmin kansantalouden puolen. Yleisen talouspessimismin hän uskoo johtuvan suomalaisten tiedostavuudesta.

- Suomessa seurataan tarkasti, mitä taloudessa tapahtuu. Media pitää meitä ajantasalla. Erityisesti lainojen korkoja, bensan ja ruoan hintoja seurataan tarkkaan.

Kangassalon mukaan kuluttajat ovat menossa varovaisempaan suuntaan, eivätkä enää suunnittele niin paljon suuria hankintoja.

- Hinnat ovat nousussa, samoin korot. Ostovoima ei enää kehity yhtä suotuisasti kuin aikaisemmin. Se on kansantaloudellisesti merkittävää, sillä puolet bruttokansantuotteesta tulee yksityisestä kulutuksesta. Kuluttamalla Suomea pystyssä pidetään.

Liisa Uusitalo: Kulutukselle myönteinen ilmapiiri jatkuu

Markkinoinnin professori Liisa Uusitalo Helsingin kauppakorkeakoulusta on sitä mieltä, että mikäli talouden kehityksen halutaan pysyvän suotuisana, kuluttajille pitäisi tarjota verohelpotuksia.

- Jos halutaan elvyttää kulutusta, niin kuluttajalle pitäisi tuottaa sellaisia kokemuksia, että hänen ansiotasonsa nousee.

Uusitalo uskoo kuitenkin, että ilmapiiri kulutukselle on vielä myönteinen.

- Nyt on toisin kuin 1990-luvun alun laman aikana, jolloin ei ollut sosiaalisesti sopivaa tuhlata. Yleinen ilmapiiri tukee kuluttamista ja kauppakeskuksia syntyy kuin sieniä sateella. Toisaalta koko ajan vähennetään ja supistetaan julkiselta puolelta.

Uusitalo uskoo, että julkisen puolen huono kehitys tarttuu huolena myös kotitalouksiin.

- Julkisen sektorin säästömieliala tarttuu kotitalouksiin, vaikka niiden toivottaisiin lisäävän kulutustaan. Alitajuisesti ajatellaan, että huonot ajat ovat käsillä. Julkiseen viestintään ja kuluttajapsykologiaan olisi järkevää panostaa.

Toistaiseksi Uusitalo uskoo kuitenkin, että kuluttajat kokevat oman tilanteensa vielä hyväksi, vaikka kansantaloudessa on merkkejä laskusta

- Yleinen lainalaisuus on, että kuluttajat toimivat jälkijunassa. Optimismi omaan talouteen jää pitkäksi aikaa, vaikka kansantaloudella menisi huonosti. Toisaalta myös pessimismi laman jälkeen oman talouden suhteen jatkuu. Ihmisen aivot toimivat markkinatalouden käänteitä hitaammin.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.