Mainos

Lidl hönkii jo Siwan niskaan

Suomen päivittäistavaramarkkinoilla oli viime vuonna kaksi suurta voittajaa. S-ryhmä vahvisti edelleen asemiaan kasvattaen markkinaosuuttaan 1,4 prosenttiyksiköllä reiluun 42 prosenttiin. Sen sijaan K-ryhmä ja Suomen Lähikauppa menettivät hieman markkinaosuuttaan, selviää markkinatutkimusyhtiö A.C. Nielsenin myymälärekisteristä.

Suurimmat kasvuluvut saavutti Nielsenin mukaan kuitenkin Lidl. Nielsen arvioi, että ryhmä kasvatti myyntiään lähes viidenneksen, 18 prosenttia, ottaen päivittäistavarakaupan markkinoista hiukan yli viiden prosentin osuuden.

Nielsenin toimitusjohtaja Rami Veranen ennakoi, että tämän vuoden aikana Lidl saattaa jo ohittaa Suomen Lähikaupan Siwa-ketjun. Siwa on edelleen Suomen suurin ketju 548 myymälällään, kun Lidlejä on 129.

Nielsenin tilastojen perusteella päivittäistavaroiden myynnin arvo kasvoi ennätykselliset noin 8 prosenttia. Taustalla on elintarvikkeiden hintojen voimakas nousu. Vaikka kaupan arvo kasvoi tuntuvasti, ei volyymin kasvu ollut kummoinen. Se jäi Nielsenin luvuissa 0,8 prosenttiin, mikä on Verasen mukaan heikoin luku sitten viime laman.

Eniten myyntiä kasvattivat pienmyymälät ja hypermarketit. Pienmyymälöiden kasvun takana on muun muassa huoltamoiden yhteyteen perustettujen pienten kauppojen kasvu. Veranen arveli, että meneillään oleva talouden murros voi johtaa nopeisiin muutoksiin.

S-ryhmä jyllää Itä-Suomessa

S-ryhmä on viime vuosikymmenten aikana kasvanut ohi K-ryhmästä ja pidensi edelleen etumatkaansa, kun K-ryhmän markkinaosuus laski hieman, vajaaseen 34 prosenttiin. Kehitys on jatkunut samankaltaisena jo muutaman vuoden. K-ryhmän osuus oli suurempi vielä vuonna 2000, mutta asetelma kääntyi viimeistään kun SOK osti Suomen Sparin vuonna 2005.

Mutta ulkomailta löytyy vielä hallitsevampia kaupparyhmiä. Sveitsissä Migros kaappaa 60 prosenttia markkinoista, Ruotsissa Ica puolet. Missään suuressa massa yksi ketju ei ole kuitenkaan kasvanut S-ryhmämäisiin mittasuhteisiin ja Veranen arveli, ettei suuressa maassa samankaltainen valta-asema olisi edes mahdollinen.

Alueellisia eroja löytyy. S-ryhmän ylivalta on suurimmillaan Itä-Suomessa, missä sen markkinaosuus on yli puolet. Keskolla taas on vankimmat asemat pohjoisessa ja pääkaupunkiseudulla.

Suuret ja Uusimaa kasvoivat

Kauppojen määrä on pysynyt viime vuosina melko tasaisena, mutta kasvua on eniten suurimmissa kokoluokissa. Kaikkiaan myymälöitä oli vuodenvaihteessa 3904, mikä on 18 vähemmän kuin edellisvuonna. Täysin uusia myymälöitä perustettiin 79. Verrattuna takavuosiin kauppojen määrä on vähentynyt tuntuvasti. Vielä 1970-luvun lopulla kauppoja oli reilusti yli 9000.

Alueellisesti myynnin kasvu oli suurinta Uudellamaalla, jossa myynti kasvoi reippaat 26,5 prosenttia. Missään muualla maassa ei kaupan kasvu noussut edes kaksinumeroiseen lukuun.

(MTV3-STT)

Katsomo-video ei ole saatavilla

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.