Mainos

McDonaldsille kielto käyttää lelua pääsanomana

Markkinatuomioistuin on kieltänyt McDonaldsia mainostamasta niin, että lelu on mainoksen pääsanomana ateriatarjouksen jäädessä toissijaiseksi mainosviestiksi.

McDonaldsin viimevuotisessa tv-mainoksessa mainostettiin lastenateriaa, mutta itse ateria näkyi vain hetken mainoksen lopussa sekä hintatietona. Pääosa mainoksesta oli ateriaan liitettyjen Disney-lelujen esittelyä.

Kuluttaja-asiamies vei McDonaldsin viime kesänä markkinatuomioistuimeen saadakseen ratkaisun sille, voiko lastenaterian mainoksen pääviestinä olla aterian lelu. Kuluttaja-asiamiehen mukaan McDonaldsin mainokset olivat selvästi suunnattuja lapsille, vaikka niitä ei esitettykään varsinaisten lastenohjelmien yhteydessä.

Markkinatuomioistuin katsoi ratkaisussaan, että mainos oli tosiasiassa suunnattu lapsille, vaikka McDonalds on tämän eri käsittelyvaiheissa kiistänyt. Yhtiön mukaan mainos oli suunnattu lapsiperheiden vanhemmille. Tuomioistuin totesi päätöksessään, että mainosta oli esitetty arkisin kello 17-21, jolloin lapset katselevat televisiota ja mainos piirrettyine Disney-hahmoineen oli jo sinällään leikki- ja ala-asteikäisiä kiinnostava.

Markkinatuomioistuimen mukaan mainoksen päätuote oli ateria. Aterian yhteydessä tarjotut lelut toimivat kylkiäisen tavoin ostohoukuttimena lapsille ja lapsiperheille. Lelujen esittely mainoksen pääsanomana päätuotteen kustannuksella oli tuomioistuimen mukaan kuluttajansuojalain vastaista. Lelujen tarkoituksena oli lapsiin vetoamalla houkutella perheet McDonaldsiin. Vaikka ainakaan pienet lapset eivät yleisesti käy hampurilaisravintoloissa yksinään, he voivat mainoksen nähtyään vaikuttaa vanhempien ostopäätökseen, markkinatuomioistuin huomautti.

Tuomioistuimen päätös oli yksimielinen ja se astui voimaan heti. Antamansa kiellon tehosteeksi markkinatuomioistuin asetti 50 000 euron uhkasakon.

McDonaldsin markkinointipäällikkö Heli Ryhänen kommentoi markkinatuomioistuimen päätöstä tuoreeltaan Radio Novalle.

- Päätös ei vaikuta tällä hetkellä toimintaamme, mutta tietysti meillä on asiasta hieman erilainen näkemys. Me emme näe, että mainoksen lelu olisi ollut sen ainoa sanoma.

McDonalds on Suomen toiseksi suurin hampurilaisketju.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.