Mainos

Nokia karkaamassa kilpailijoiltaan

Tänään huipputuloksen julkistanut Nokia hallitsee käytännössä jo kolmasosaa maailman matkapuhelinmarkkinoista.Viime vuonna myytiin vajaat 300 miljoonaa kännykkää, kuluvana vuonna todennäköisesti jo yli 400 miljoonaa. Nokia on alkuvuonna jälleen lisännyt etumatkaansa pahimpiin kilpailijoihinsa. Amerikkalainen Motorola ja ruotsalainen Ericsson eivät näytä pysyvän mukana Nokian kasvutahdissa.

nokian tulos kasvussa

Nokia aloitti uuden vuosituhannen erittäin vahvasti. Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 6,537 miljardia euroa, missä on kasvua 69 prosenttia verrattuna vuoden 1999 vastaavaan neljännekseen. Kasvua vauhdittivat markkinoiden voimakas kysyntä ja kilpailukykyinen tuotevalikoima. Nokian liikevoitto oli 1,316 miljardia euroa, 71 prosenttia edellisvuotta enemmän. Nokian kasvu jatkuu vahvana. Liikevoittoprosentti oli nyt 20,1 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli19,8 prosenttia.

- Olen erittäin tyytyväinen erinomaiseen kehitykseen, joka on jatkunut kovasta kilpailusta sekä vaativasta ja nopeasti muuttuvasta toimintaympäristöstä huolimatta kaikissa toiminnoissamme vuoden 2000 ensimmäisen neljänneksen aikana, sanoo Nokia pääjohtaja Jorma Ollila.

- Kasvumme ja kannattavuutemme ovat edelleen alamme huipputasoa, ja olemme kasvattaneet

Jorma Ollila

markkinaosuuksiamme monilla alueilla. Tämänhetkisen markkinatilanteen ja maailmanlaajuisen, vahvan asemamme perusteella luotamme siihen, että liikevaihtomme kasvu saavuttaa tänä vuonna 30-40 prosentin tavoitteen tai jopa ylittää sen, ja että tuloksemme säilyy edelleen vahvana, Ollila jatkaa.

Mobile Phonesin kasvu hurjaa

Nokia Mobile Phonesin liikevaihto kasvoi 88 prosenttia 4,839 miljardiin euroon (vuotta aiemmin 2, 577 miljardia euroa). Nokia Ventures Organizationin liikevaihto nousi 230 prosenttia ja oli 211 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi voimakkaasti kaikilla alueilla. Liikevaihdosta 53 prosenttia tuli Euroopasta, 23 prosenttia Aasian ja Tyynenmeren alueelta ja 24 prosenttia Pohjois- ja Etelä-Amerikasta. Viisi suurinta markkina-aluetta olivat Yhdysvallat, Kiina, Saksa, Britannia ja Italia. Nokia Networksin myynti kasvoi nopeimmin Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas Nokia Mobile Phones kasvoi nopeimmin Pohjois- ja Etelä- Amerikassa.

Nokia Networksin liikevoitto kasvoi 21 prosenttia 273 miljoonaan euroon, ja liikevoittoprosentti oli 18,2. Nokia Mobile Phonesin liikevoitto kasvoi 88 prosenttia 1,161 miljardiin euroon, ja liikevoittoprosentti oli edelleen korkea 24,0 prosenttia (vuosi sitten 23,9 prosenttia). Nokia Ventures Organizationin liiketappio oli 70 miljoonaa euroa (-23). Yhtymän yhteiset kulut, jotka käsittävät Nokia Head Officen ja Nokian tutkimuskeskuksen, olivat 48 miljoonaa euroa.

Markkinoilla matkapuhelimien kysyntä on suuntautunut yhä selvemmin halvempiin malleihin ja se on auttanut

7110

Nokiaa lisäämään markkinaosuuttaan vahvimpiin kilpailijoihin verrattuna. Nokia myös valmistaa puhelimiaan selvästi paremmalla katteella kuin kilpailijat.

Pääjohtaja Ollila luottaa vakaasti siihen, että alihankkijat pysyvät kiihtyvän kysynnän perässä.
-Meidän toimintamalli on perustunut koko ajan siihen, että meillä on laaja alihankkijaverkosto, joka joustavasti pystyy reagoimaan näihin rajuihin volyymikasvuihin, ehdottomasti tämä toimintamalli on nyt osoittanut voimansa, Ollila sanoo.

Nokian pahimmat kilpailijat eivät seiso tumput suorina. Uutta haastetta lienee tiedossa jo syksyllä, kun sekä Ericsson että Motorola saavat vihdoin uusia malleja markkinoille.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.