Mainos

Nokia: Olemme nöyriä ja nälkäisiä

Nokia on tehnyt näyttävän paluun Yhdysvaltojen markkinoille uusien Windows-puhelintensa myötä. Lumia-puhelimia markkinoidaan muun muassa tv-mainoksilla, ja Microsoft on asettanut Nokian puhelimet näkyvästi esille liikkeissään.

Nokian Yhdysvaltojen-johtaja Chris Weber sanoo Nokian olevan nyt haastaja: yhtiö lähtee liikkeelle "nöyränä ja nälkäisenä". Asiakkaiden arviot ovat kuitenkin myönteisiä, ja Lumioilla on kaikki edellytykset menestyä, hän vakuuttaa.

– Yli 90 prosenttia Lumioiden ostajista sanoo olevansa valmis suosittelemaan puhelinta ystävilleen, Weber kertoo suomalaistoimittajille Kalifornian Sunnyvalessa.

Mutta Lumioiden viime aikojen myyntilukuja hän ei kerro. Luvut nähdään vasta 19. heinäkuuta, kun Nokia julkistaa huhti-kesäkuun tuloksensa. Silloin Pohjois-Amerikan myyntimäärät kertovat, onko Nokian ja Microsoftin suursatsaus saanut tuulta siipiensä alle.

Lisäpotkua kaivataan, sillä Nokian viime vuosien alamäki ei ole ollut missään yhtä jyrkkä kuin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Vuonna 2006 Nokia myi alueella vielä yli 25 miljoonaa puhelinta, mutta Applen ensimmäisen iPhonen julkistusvuonna 2007 määrä putosi alle 20 miljoonaan.

Alamäki jatkui seuraavina vuosina, ja 2010 äly- ja peruspuhelimia myytiin enää reilut 11 miljoonaa. Viime vuoden myyntimäärä romahti alle puoleen, 3,9 miljoonaan myytyyn laitteeseen. Suhteellisesti Nokian pudotus oli vielä suurempi, sillä puhelinten myyntimäärät kasvoivat.

Muotoilu ja navigointi valtteina

Amerikkalaisia älypuhelinmarkkinoita ovat viime aikoina hallinneet Androidit ja iPhonet. Ongelmaisen RIM-yhtiön Blackberry on menettänyt asemiaan. Weberin mukaan Lumioita halutaan kaupata sekä puhelimen vaihtajille että ensimmäistä älypuhelintaan hankkiville.

Ensimmäisenä markkinoille tuli T-mobile-operaattorin kautta edullisempi Lumia 710, jonka myynti alkoi tammikuussa. Weberin mukaan tuon puhelimen myyntiä on vetänyt erityisesti Nokia Drive -navigointi.

– Vähittäiskaupan myyjät kertovat, että juuri navigointi on ollut merkittävä myyntivaltti. Se on vähintään 150 dollarin arvoinen lisäetu puhelimessa, jonka myyntihinta on sopimuksen kanssa 49,99 dollaria.

Lippulaivamalli Lumia 900 tuli AT&T:n kautta myyntiin huhtikuussa. Alussa joillakin asiakkailla oli yhteysongelmia. Nokia antoi ostajille korvauksena sadan dollarin alennuksen, joka painoi puhelimen ostohinnan käytännössä nollaan. Tästä saatu myönteinen julkisuus korjasi Weberin mukaan selvästi ongelmien vaikutusta. Lisää vauhtia on saatu muotoilusta.

– Jokainen Nokian työntekijä täällä voi kertoa pari-kolme tarinaa siitä, miten ihmiset nähtyään Lumian luonnossa jäävät ihailemaan sitä ja kyselevät, mistä tuollaisen puhelimen voi hankkia, Weber kehuu.

Nouseeko Nokia ahdingostaan?

Weberilla riittää intoa, mutta käykö kauppa ja riittääkö Nokian vauhti? Toiset epäilevät, että tappiollinen ja roskalainaluokkaan pudonnut yhtiö ui jo liian syvällä.

– Heillä on onnea, jos he selviytyvät. Tuossa tilanteessa olevat yhtiöt yleensä myydään tai pilkotaan, sanoo Stanfordin Research Instituten johtaja Curtis Carlson.

Stanfordin yliopistosta irtautuneen tutkimuslaitoksen johtaja tunnetaan innovaatioprosessien tutkijana. Hän arvioi ongelmien kertovan, ettei Nokia ole kyennyt liikkumaan riittävän nopeasti.

– Samankaltaisia ongelmia on Sonylla. Sekin on yhtiö, joka jähmettyi ja menetti johtoasemansa, Carlson sanoo.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.