Mainos

Nokialta odotetaan isoa jytkyä

Nokian näytön paikkaan on aikaa vain muutama päivä. Yhtiön odotetaan julkistavan keskiviikkona New Yorkissa uuden Windows-8-puhelimensa.

– Toivottavasti Nokia ja Microsoft pystyvät yllättämään meidät, toteaa Inderesin Nokia-analyytikko Mikael Rautanen.

Yllätys tarkoittaa selkeää innovaatiota sekä laite- että ohjelmistopuolella.

– Jotakin sellaista, mitä ei ole ikinä aikaisemmin nähty, toteaa Danske Marketsin analyytikko Ilkka Rauvola.

Tällainen ennennäkemätön wau-ominaisuus voisi Rauvolan mukaan olla kännykkäprojektori.

Kauppoihin uusia WP8-malleja odotetaan marraskuussa. Joulusesonkiin uutuudet ehtivät, jos ne tulevat heti kuun alussa, uskoo Rauvola.

Rautanen toivoo ripeämpää liikkeellelähtöä.

– Mieluummin jo lokakuussa pitäisi saada tuotteen myyntiin mahdollisimman monille markkinoille.

Hyllytila ratkaisee

Kiirettä suurempi haaste on se, että Nokia lähtee liikkeelle altavastaajana. Kuluttajat ovat tottuneet Samsungin ja Applen puhelimiin ja käyttöjärjestelmin. Nokian kohtalo on siis osin omassa raudassa, mutta paljolti myös Windows-kortin varassa.

– Microsoft yrittää nyt saada kuluttajat olemaan sitä mieltä, että Windows-käyttäjäkokemus eli ne ruudukot ovat parempia kuin Android ja Apple, arvioi Danske Marketsin Rauvola.

Inderesin Rautanen korostaa jalkatyötä ja markkinointia.

– Nämä tuotteet eivät myy itse itseään. Kyseessä on hyvin erilainen käyttöjärjestelmä siihen verrattuna mihin älypuhelinmarkkinoilla on totuttu.

Kriittinen piste on jakelukanava. Vaikka teknointoilijat hehkuttaisivat ja kuluttajatkin tykkäisivät, kauppa ei käy, jos hyllytilaa ei heltiä.

– On erittäin kriittistä Nokialle ja Microsoftille saada operaattorit näiden Windows-phone-tuotteiden rinnalle. Se on ollut ongelma Lumia-malleissa ja sen ongelman kanssa Nokia ja Microsoft joutuvat painimaan myös jatkossa, sanoo Rautanen.

Aika käy vähiin

Nokian osalta WP8-laitteisiin on ladattu valtavat odotukset.

– Jos Nokian älypuhelintoiminta ei näillä Windows-8-tuotteilla onnistu, niin millä sitten. Se on aika pelottava ja vakava kysymys, että mitä sitten tapahtuu, pohtii Rautanen.

– Markkinaosuuden pitää nousta, kiteyttää Rauvola.

Hän muistuttaa myös, että ensin lanseerataan kalliit puhelimet, mutta se ei riitä.

– Älypuhelimet ovat noin 10 prosenttia Nokian koko volyymista. Todellinen matsi on tulossa siinä, miten Microsoftin Windows kannetaan Nokian leipälajiin eli keskihintaisiin ja alimman hintaluokan puhelimiin.

Lippulaivamalli testataan joulumarkkinoilla. Jos se menestyy, aikaa tähän toiseen jalkatyöhön on Rauvolan mielestä noin vuosi.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.