Mainos

Pankit: Vanhojen tilinumerojen poistuminen sujunut ongelmitta

Suomalaispankkien maksuliikenne näyttää selvinneen ilman suurempia ongelmia vanhojen tilinumerojen poistumisesta.

Pankit välittävät tästä päivästä lähtien vain kansainvälisellä Iban-tilinumerolla varustettuja maksuja. Iban-muotoiset tilinumerot tulivat pakollisiksi vuoden alussa, mutta siirtymäaikaa jatkettiin viime kuun loppuun.

- Neuvontaan tulee kyllä kyselyjä, mutta ei poikkeavan paljon. Maksuliikenteessä on tällä hetkellä normaalitilanne, kertoo pankinjohtaja Anne-Mari Tyrkkö OP-Pohjolasta.

Samaa vakuutetaan myös Nordeasta ja Sampo Pankista. OP-Pohjolan Tyrkkö toteaakin, että pankit ovat varautuneet muutokseen hyvin ja asiasta on viestitty paljon.

Näkyy lähinnä yrityksissä

Ongelmia vanhojen tilinumerojen poistuminen voi aiheuttaa lähinnä sellaisten yritysten kohdalla, jotka eivät ole huolehtineet siirtymisestä uuteen järjestelmään. Tyrkkö kuitenkin arvioi, että valtaosa yrityksistä on hoitanut siirtymisen ajoissa.

- Niille, joilla on ollut vaikeuksia, on tarjottu vaihtoehtoja, esimerkiksi pienille yrityksille verkkopankkipalveluja.

Lisäksi suurimmat pankit tarjoavat toistaiseksi yrityksille konversiopalvelua, joka hoitaa muunnoksen vanhasta tilinumerosta Iban-numeroksi.

Yksikön johtaja Erkki Poutiainen Nordeasta kertoo, että syyskuun lopussa kaikesta Nordean lähtevästä maksuliikenteestä noin 90 prosenttia oli uuden järjestelmän piirissä, ja siirtymiä on tullut koko ajan lisää.

- Suomi on Iban-järjestelmään siirtymisessä eurooppalaisittain etunenässä. Muu Eurooppa on liikkunut hitaammin, Poutiainen arvioi.

Konttoreista saa neuvoja

Pankkien yksityisasiakkaisiin siirtymä ei juuri vaikuta, koska useimmissa verkkopankeissa vanhat tilinumerot muuttuvat automaattisesti Iban-muotoon. Lisäksi esimerkiksi OP-Pohjolan ja Nordean verkkopalveluissa on edelleen mahdollisuus käyttää myös vanhaa tilinumeroa.

Erkki Poutiainen Nordeasta kertoo, että myös konttoritiskillä järjestelmään voidaan yhä syöttää vanha numero.

- Suomalaiset tilinumerot pystytään koneellisesti muuntamaan Iban-muotoon, joten asiakkaalle ei synny ongelmaa, vaikka hän ei tietäisi Iban-muotoista numeroa. Tätä palvelua ei tietenkään voida loputtomiin jatkaa, muistuttaa Poutiainen.

Konttoreissa on myös varauduttu vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin, vaikka yksityisasiakkaiden maksuliikenne onkin siirtynyt pitkälti verkkoon.

- OP-Pohjolan konttoreissa maksuja on kokonaisuutena aika vähän, vain pari prosenttia kaikesta maksamisesta, pankinjohtaja Anne-Mari Tyrkkö kertoo.

Sampo Pankilla määrä on vielä pienempi, noin prosentin luokkaa.

Lue myös:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.