Mainos

Shell myy huoltamonsa ST1:lle

Shellin huoltoasemien siirtyminen ST1-ketjun taustayhtiölle saattaa vauhdittaa Suomen huoltoasemaverkon harvenemista. ST1:llä ja Shellillä on Suomessa yhteensä yli 600 huoltamoa, joista osa todennäköisesti nyt suljetaan.

- Suomessa on aivan liikaa asemia. Meillä on Euroopan pienin keskimyynti eikä ole näkyvissä, että katteet mitenkään paranisivat. Ainoa tapa lisätä kannattavuutta on se, että huonosti kannattavat paikat pannaan kiinni, ja siihen tämä kauppa antaa mahdollisuuksia, ST1 Holdingin hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen sanoo.

Shell kertoo, että se myy Suomen ja Ruotsin liiketoimintansa Anttosen omistamalle Keele Oy:lle. Keele taas on ST1-konsernin emoyhtiön ST1 Holdingin enemmistöomistaja.

Kauppaan kuuluu Shellin noin 340 huoltamoa Ruotsissa ja noin 225 Suomessa. Omistajaa vaihtavat myös raskaan kaluston polttoaineverkostot molemmissa maissa sekä Shellin Göteborgissa sijaitseva jalostamo.

Shellin mukaan liiketoiminnat myydään reilulla 460 miljoonalla eurolla. Kauppaan sisältyy kuitenkin myös helposti realisoitavia tuote- ja raakaöljyvarastoja, joiden osuutta hinnasta ei Anttosen mukaan julkisteta.

Tehdyn lisenssisopimuksen mukaan huoltamot jatkavat toimintaansa Shell-brändin alla. Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

ST1 kasvaa rajusti

ST1 on viime vuosina laajentunut vauhdilla sekä Suomessa että muualla Pohjoismaissa. Vuonna 2008 yhtiö jakoi ABC:n kanssa Esson Suomen-asemat, ja viime vuonna se osti suuren osan norjalaisen StatoilHydron jakeluverkosta Ruotsissa ja Norjassa.

Shellin kanssa nyt sovittu kauppa on reilusti toissa vuoden Esso-ostosta isompi. Anttonen laskee, että se liki kolminkertaistaa ST1-konsernin liikevaihdon, joka nyt liikkuu 1,3 miljardin euron vaiheilla.

ST1:n ja Shellin huoltoasemien yhteenlaskettu osuus Suomen polttoainemarkkinoista on noin 28 prosenttia, Ruotsissa noin 20 prosenttia.

Shellin Suomen huoltamoita pyöritetään pääosin kauppias- ja yrittäjävoimin. Anttosen mukaan niiden keskimyynti on ollut selvästi ST1:n asemia parempi. Sen vuoksi asemaverkosta karsitaan todennäköisemmin lähinnä muuttotappioalueiden ST1-automaattiasemia kuin huoltamoita, joissa on henkilökuntaa. Helsingin alueella ei olla sulkemassa yhtään huoltamoa, Anttonen sanoo.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.