Mainos

Suomalainen luomuvienti ei vedä

Suomalaisten luomutuotteiden vienti ulkomaille ei vieläkään vedä toivotulla tavalla, vaikka markkinoita pitäisi riittää. Euroopassa luomumarkkinoiden kasvua rajoittaa jatkuvasti tarjonnan puute.

-Harvoilla yrityksillä on vielä valmiita kansainvälisille markkinoille sopivia tuotteita tai hyviä kanavia niiden vientiin. Omaa tuotesortimenttia ollaan vasta rakentamassa, toimialapäällikkö Maarit Ahola Finprosta sanoo. Finprossa luomuvientiä yritetään avittaa keräämällä yrityksille tietoa alan kansainvälisistä markkinoista.

Kesällä valmistui luomutuotannon kansainvälistymisstrategia, jonka tekoon osallistui kolmisenkymmentä alan yritystä sekä eri organisaatioita ja viranomaisia. Siihen on koottu tietoja alan nykyisestä tuotetarjonnasta ja sen aukoista, tukkureiden ja vähittäiskaupan toiminnasta sekä jakelujärjestelmistä.

Resepteiksi viennin vauhdittamiseen tarjotaan jälleen esimerkiksi yhteismarkkinointia, luomun ja terveyttä edistävien elintarvikkeiden yhdistämistä ja yhteisen suomalaisen luomubrandin kehittämistä. Suurin osa luomutuotteita tekevistä yrityksistä on melko pieniä, joten yksinään niiden on vaikea yrittää Euroopan markkinoille. Strategian toteutus on yritysten omissa käsissä. Finpro tarjoaa niille jatkossa lähinnä yrityskohtaista konsultointia ja mahdollisuuksia osallistua alan yhteisiin markkinointitapahtumiin.

Markkinat kovassa kasvussa

Juhlapuheissa luomun nimeen on vannottu jo vuosia, mutta määrällisesti luomuvienti on edelleen lähes olematonta. Viime vuonna sen arvo oli vajaat 2 miljoonaa euroa eli alle 12 miljoonaa markkaa, mikä oli vain 0,2 prosenttia elintarviketeollisuuden koko viennistä. Luomuviennistä kaksi kolmasosaa kertyi viljojen, lähinnä kauran viennistä. Myös suomalaista luomulakritsia ja kuivaleipää löytyy Europassa kauppojen hyllyistä.

-Euroopassa luomumarkkinoiden kasvua on jatkuvasti rajoittanut tarjonnan puute, kun samaan aikaan meillä osa valittaa, ettei luomulle ole markkinoita. Tässä on selvä katkos, johon pitäisi joku ratkaisu löytyä, Ahola huomauttaa. Luomutuotteiden osuus Euroopan elintarvikemarkkinoiden kokonaismyynnistä on nyt noin 1 prosentti. Vuonna 2006 osuuden on povattu kasvavan jo 6 prosenttiin, mikä tietäisi 100 miljardin euron, noin 600 miljardin markan kakkua.

Finpron selvityksen mukaan markkinoita löytyisi varsinkin vilja- ja erityisesti kaurapohjaisille funktionaalisille luomuelintarvikkeille, marjoille, valmisruoille, makeisille, liha- ja kalavalmisteille, juustoille, yrttituotteille ja jalostetuille luomuraaka-aineille.

Aivan perustuotteita Eurooppaan ei kannata tarjota. Joillekin erikoistuneille luomuraaka-aineille kuten luomuaromille on markkinarakoa, ja luomuviljasta ja luomusianlihasta on Euroopassa huutava puute.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.