Mainos

Suomesta ennustetaan bioöljyn suurvaltaa

Suomi voi olla tulevaisuudessa merkittävä öljyntuottaja.

Metsäraaka-aineista valmistettu rikitön bioöljy on valtava bisnesalue, josta on tähän saakka lähes vaiettu.

Suomi kohisi 1980-luvulla savolaisesta Nilsiän öljysheikistä. Mediajulkisuus oli hurjaa, mutta eipä siitä sitten muuta syntynytkään. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin teknologia on aivan toista. Öljyntuotantoa suunnittelevia yhtiöitä on jo useita.

Öljyrekat kääntävät suuntaa

Pisimmälle on päästy Joensuussa, jossa Fortumin voimalaitoksen kylkeen nousee maailman ensimmäinen lämmön ja sähkön tuotantoon suunniteltu bioöljylaitos. Öljyä syntyy ensi syksystä alkaen noin 2000 rekkakuormaa vuodessa.

– Vastaava määrä öljyä jää tietysti tuolta meren takaa tulematta, ja se rekkaliikenne sitten suuntautuu täältä Joensuusta Etelä-Suomeen meidän lämpölaitoksille, huomauttaa Fortum Power Heat Oy:n aluejohtaja Timo Partanen Joensuusta.

Modernia tervanpolttoa

Partanen hypistelee käsissään pientä pulloa pyrolyysiöljyä, kuten Fortum ainetta kutsuu valmistusmenetelmän vuoksi.

– Tätä on tehty Tampereen Messukylän olevalla koelaitoksella noin 100 kuutiota ja koekäytetty meidän Masalan lämpökeskuksessa Espoossa.

Bioöljy tai pyrolyysiöljy syntyy hakkuutähteistä eli kannoista, harvennuspuusta tai sahanpurusta - ja sitähän Suomessa riittää. Idea on tervanpoltosta tuttu.

– Nopeus on tietysti aivan toista luokkaa, ihan sekunneissa muuttuu kiinteä hakepala nestemäiseksi polttoaineeksi, Partanen kuvaa tuotantomenetelmää.

Tankki täyteen bioöljyä

Joensuun bioöljy siis menee kaukolämmön tuotantoon, mutta todellisen bisneksen arvioidaan löytyvän, kun bioöljy jalostetaan liikennepolttoaineeksi.

Metsäraaka-aineista valmistettu rikitön bioöljy voi ensimmäisenä korvata tuontiöljyn laivojen polttoaineena. Samalla bioöljy voisi alentaa rikkidirektiivin vientiteollisuudelle aiheuttamia kustannuksia.

– Bioöljy on jo sinänsä suoraan käytettävissä tietyissä laivoissa ja laivojen moottoreissa. Sitä on testattu Yhdysvalloissa, kertoo Green Fuel Nordic Oy:n toimitusjohtaja Timo Saarelainen.

Iisalmeen, Savonlinnaan......

Saarelaisen yhtiö suunnittelee kahta tai kolmea bioöljylaitosta Iisalmeen ja Savonlinnaan. Yhtiö on varma, että rikitön bioöljy on rikkipesureita parempi ratkaisu rikkidirektiivin vientiteollisuudelle tuomaan tuskaan.

– Meidän teknologiatoimittajamme on testannut tätä rapakon takana moottorivalmistajien kanssa, ja bioöljy on todettu erittäin hyvin toimivaksi. Kaupallisen tason ajot varustamoiden kanssa tulee tapahtumaan jo tänä vuonna, Saarelainen sanoo.

Laivojen jälkeen kehitystyö jatkuisi tietysti bioöljyn jalostamiseksi kaikki muihinkin moottorikäyttöisiin menopeleihin.

Testejä vielä vähän

MTV3 uutisten haastattelemat alan toimijat ja tutkijat ovat selvästi alan pioneereja varovaisempia. Moni sanoo että jalostuksessa on paljon haasteita. Teknologian testaaminen Suomessa on vielä vähäistä.

Alan teknologia-asiantuntijat, tutkijat, rahoittajat, varustamot ja muut toimijat kokoontuvat lokakuussa Lahteen päivittämään tietojaan. Seminaari on otsikoitu rohkeasti "Suomesta bioöljyn suurvalta". Suomella uskotaan olevan öljyn tuotannon lisäksi erinomaisia mahdollisuuksia alan teknologian suunnittelussa ja valmistuksessa.

Katso Keimo Lehtiniemen juttu Joensuusta (Kymmenen uutiset 6.10.2012)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.