Mainos

Suomi ja Viro kilpailevat jättimäisestä maakaasuterminaalista

Suomi ja Viro käyvät ankaraa kamppailua suuresta nestemäisen maakaasun (LNG) tuontiterminaalista.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) kävi viime viikolla Virossa keskusteluja terminaalin sijaintipaikasta, mutta yksimielisyyteen virolaisen kollegan kanssa ei päästy.

Vapaavuoren mukaan sijaintivaihtoehdot ovat Suomen Inkoo ja Viron Paldiski. Aikaisemmin Suomesta myös Porvoo on ollut kaavailuissa mukana.

– Päädyimme siihen johtopäätökseen, että on epärealistista olettaa, että kumpikaan antaisi tässä periksi. Sen takia on parempi, että joku ulkopuolinen taho eli tässä tapauksessa EU-komissio päättää asian. Hankkeelle olisi joka tapauksessa odotettavissa merkittävä EU:n tuki, Vapaavuori sanoo.

Vapaavuoren mukaan EU-komission päätöstä odotetaan kesän tai alkusyksyn aikana. Suomen hanke on Vapaavuoren mielestä parempi muun muassa siksi, että Suomen kaasumarkkinat ovat Baltian maita suuremmat.

Tällä hetkellä sekä Suomi että Baltian maat ovat maakaasun osalta riippuvaisia Venäjästä. Jos hanke isosta maakaasuterminaalista toteutuu, tarkoitus olisi rakentaa maakaasuyhteys Suomen ja Viron välille.

– Meillä on maakaasun osalta vain yksi yhteys, ja se yhteys on Venäjältä. Tämän LNG-terminaalin keskeinen ajatus on nimenomaan tuoda vaihtoehtoinen hankintakanava, Vapaavuori sanoo.

Porvooseen voi vielä tulla pienempi terminaali

Hanketta Suomessa suunnittelevan Gasumin mukaan toinen vaihtoehto, eli Porvoo, on mukana kaavailuissa vielä siinä tapauksessa, että EU-komissio ei myönnä terminaalia Suomeen. Porvooseen voitaisiin rakentaa pienempi, vain kansallisia tarpeita palveleva nestemäisen maakaasun varasto.

Gasumin mukaan suurella, myös Baltian kaasutarpeita palvelevalla terminaalilla, olisi rakentamisvaiheessa jopa 1 000 henkilötyövuoden työllistävä vaikutus.

Lisäksi terminaalilla olisi iso merkitys kaasun hintakilpailulle.

– Se on erittäin tärkeä kysymys, itse asiassa avain kaasumarkkinoiden kehittämiselle ja osa koko energiamarkkinoiden kehittämistä, Gasumin siirtopalveluiden johtaja Ari Suomilammi sanoo.

Sopii esimerkiksi laivojen polttoaineeksi

Jos terminaali Suomeen tulee, nestemäinen maakaasu hankittaisiin maailmanmarkkinoilta ja tuotaisiin Suomen terminaaliin erikoisvalmisteisilla laivoilla.

Terminaalissa nestemäinen maakaasu höyrystettäisiin kaasuksi ja syötettäisiin maakaasuverkostoon. LNG:tä voitaisiin toimittaa terminaalista myös nestemäisessä muodossa proomuilla tai säiliöautoilla uusiin käyttökohteisiin, kuten laivojen polttoaineeksi tai teollisuuden käyttöön.

Gasumin mukaan maakaasuterminaalin kokonaisinvestointi olisi noin 400 miljoonaa euroa. EU:n tukea tästä summasta voisi yhtiön mukaan olla jopa puolet.

Jos EU-komissio myöntää terminaalin Suomeen, täydessä laajuudessaan se voisi Gasumin mukaan olla toiminnassa vuoden 2019 alussa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.